کتاب لبه ی پرتگاه

The Edge of the Abyss
کد کتاب : 5773
شابک : 9789648564860
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 156
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب لبه ی پرتگاه اثر بهرام بیضایی

لبه‌ی پرتگاه، نوشتهٔ سال ۱۳۸۵، فیلمنامه‌ای فیلم‌نشده از بهرام بیضایی است. سال ۱۳۸۶ تولید فیلم لبه‌ی پرتگاه متوقّف شد و کتاب فیلمنامه‌اش به وسیلهٔ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شد. این فیلمنامه همانندی دارد با فیلم در فیلم بیضایی که بیش از ده سال پیش‌تر نوشته شده بود.
روزنامهٔ شرق در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۵ خبر داد که بیضایی فیلم لبه‌ی پرتگاه را می‌سازد.چند ماه بعد حمید اعتباریان از توافق با بیضایی خبر داد و گفت که پیش‌تولید لبه‌ی پرتگاه به تهیه‌کنندگی اعتباریان در سیران فیلم از ۱۹ مهر ۱۳۸۵ آغاز می‌شود. پای بیضایی در بازدید از صحنه‌ای برای فیلمبرداری در تپّه‌های افسریّهٔ تهران شکست که کار به درازا کشید؛ و سرانجام اوایل سال بعد اعلام شد که بیضایی مژده شمسایی و محمّدرضا گلزار و مهران مدیری و نگار فروزنده را برای نقش‌های اصلی فیلم و شمار دیگری را برای نقش‌های فرعی برگزیده است. اصغر رفیعی جم نیز به فیلمبرداری، محمود سمّاک‌باشی به صدابرداری و کیوان مقدّم برای طرّاحی صحنه و لباس برگزیده شدند. ولی اوایل اردیبهشت ۱۳۸۶ اعتباریان ساخت لبه‌ی پرتگاه را به خاطر «کوتاه نیامدن بیضایی» از مسأله‌ای که مطرح نشد منتفی اعلام کرد و وعدهٔ فیلم جدیدی از او را داد.
اوایل اردیبهشت ۱۳۸۸ اعتباریان با بیضایی دیدار کرد تا شایعات دربارهٔ این را که وقتی همه خوابیم واکنشی به ساخته نشدن لبه‌ی پرتگاه است رد کرده باشد.

کتاب لبه ی پرتگاه

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏خانواده‌اش اهل کاشان...