کتاب در خانه همسایه ها

Qafqaz xatirələri
خاطرات محمدامین رسول زاده
کد کتاب : 58217
مترجم :
شابک : ‫‬‮‭978-6222462864
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب در خانه همسایه ها اثر محمدامین رسول زاده

"در خانه همسایه ها" کتابی است شامل "خاطرات محمدامین رسول زاده" که یکی از سرشناس‌ترین اندیشمندان و سیاستمداران آذربایجان است. وی که از پایه‌گذاران حزب دمکرات ایران و از متفکران سوسیال دمکرات در جنبش مشروطه ایران بود، خاطرات زندگی پر فراز و نشیب خود را در کتاب "در خانه همسایه ها" به جهانیان عرضه کرده است.
با این کتاب، مخاطب سفری طولانی به "خاطرات محمدامین رسول زاده" خواهد داشت و از مهمترین رویدادهای قرن بیستم در منطقه‌ی آذربایجان، مسکو و ایران باخبر خواهد شد. از اشغال آذربایجان توسط بلشویک‌ها و دستگیری "محمدامین رسول‌زاده" گرفته تا تبعید و سپس فرار او از مسکو، وی همه ‌چیز را چنان زنده به تصویر کشیده که مخاطب می‌تواند تنش و سختی مبارزات سیاسی وی را دریابد.
تعصب و تلاش "محمدامین رسول زاده" برای استقلال آذربایجان در صفحه به صفحه‎ی این کتاب به چشم می‌خورد. وی آن دسته از هموطنانش را که به زبان روسی صحبت می‌کنند و به فرهنگ روسی متمایل هستند به شدت محکوم می‌کند و همواره بر حفظ هویت ملی، تمامیت ارضی، ترک‌گرایی و پایبندی به ارزش‌های ملی آذربایجان، تاکید می‌نماید. "محمدامین رسول زاده" ناسیونالیسم را وسیله‌ای برای حفاظت از موجودیت ملتش می‌داند. وقتی خواننده به لحظات مهم تاریخی که در کتاب "در خانه همسایه‌ها" به نگارش درآمده، نگاه می‌کند، متوجه می‌شود که این قوم چه رنج و ستم‌هایی را متحمل شده‌اند. با این حال قتل عام و سلب آزادی بیان هیچگاه نتوانست مردم این منطقه را از زبان مادری و تعصب ملی خود جدا کند. آنها تسلیم نشدند و همیشه برای آزادی خود جنگیدند. مخاطب با مطالعه‌ی"خاطرات محمدامین رسول زاده"، علاوه بر مسائل سیاسی قفقاز، با دیدگاه‌های پیرامون ایران و انقلاب مشروطه نیز آشنا خواهد شد.

کتاب در خانه همسایه ها

محمدامین رسول زاده
محمد امین رسول‌زاده (تولد ۳۱ ژانویه ۱۸۸۴ - مرگ ۶ مارس ۱۹۵۵ آنکارا) از بنیانگذاران حزب مساوات، حزب دمکرات ایران، سردبیر روزنامه ایران نو و از اندیشه پردازان سوسیال دموکراسی در جنبش مشروطیت ایران بود.محمد امین رسول زاده ۳۱ ژانویه سال ۱۸۸۴ در روستای نوخانی باکو به دنیا آمد. پدرش که یک روحانی بود، او را در مدرسه «روس- مسلمان» به مدیریت سلطان مجید غنی‌زاده ثبت نام کرد و رسول زاده پس از پایان فارغ‌التحصیل شدن، تحصیلات خود را در مدرسه فنی باکو در زبان روسی ادامه داد. نخستی...
قسمت هایی از کتاب در خانه همسایه ها (لذت متن)
نخستین دیدار با استالین - کارگران صنعت نفت باکو تشکیلاتی بـه نـام اتحادیه صنفی داشتند اتحادیه صنفی با وجود اینکه رسمی بود و برای منافع اقتصادی کارگران فعالیت می کرد ، فعالیتهای مخفی سیاسی هـم انجام می داد . دبیر اتحادیه امین محمدعلی از اعضای تشکیلات ناسیونالیستها و از مخالفـان تزاریسـم بود که مبارزات مخفیانه داشت . او یک روز به ما گفت که کبا می خواهـد مـا را ببیند . رفتیم و او را در یکی از اتاقهای بسیار ساده و کارگری کارگران معادن نفت بالاخانی باکو ملاقات کردیم . جوانی بود نحیف با قدی متوسط لباس ساده ای پوشیده بود . من با دقت به چهره این مرد ژنده پوش نگاه کردم . لبخندی چاشنی چهره جدی اش کرد و از ما به گرمی استقبال کرد . روسی را و با لهجه گرجی حرف می زد . پس از سلام و احوال پرسی درباره مسائل و سیاسی و اجتماعی گفت و گو کردیم .