کتاب صرف و نحو عربی

Arabic grammar
کد کتاب : 58261
شابک : 978-6226728072
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب صرف و نحو عربی اثر سکینه رسمی

کتاب حاضر با عنوان "صرف و نحو عربی"، اثری است از دکتر "سکینه رسمی" و دکتر "عاتکه رسمی" که همانگونه که از عنوان آن پیداست، زبان عربی را از دریچه‌ی صرف و نحو، مورد بررسی قرار می‎دهد. دکتر "سکینه رسمی" و دکتر "عاتکه رسمی" کتاب "صرف و نحو عربی" را با همکاری انتشارات آیدین، به چاپ رساندند که حاصل آن، کتاب سیصد و پنجاه و صفحه‌ای پیش روست.
زبان عربی یکی از پویاترین و پرکاربردترین زبان‌های زنده‌ی دنیاست که تبادلات فراوانی را به جهت مناسبات سیاسی و مذهبی، با دیگر فرهنگ‌ها و زبان‌ها داشته است. گسترش اسلام در سراسر جهان، سبب شد تا زبان عربی بیش از پیش به جهانیان شناخته شود و اگر کمی در زبان‌های دیگر نظیر انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و علی‌الخصوص فارسی، دقیق شویم، ردپای زبان عربی را در آن خواهیم دید. عربی با وجود اینکه یکی از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های دنیاست، از پیچیده‌ترین‌ها نیز محسوب می‌شود و با وجود آهنگ زیبا و طنین گوش‎نوازی که دارد، یادگیری آن به شکل اصولی، می‌تواند برای بسیاری، یک چالش تلقی شود.
آنچه که دکتر "سکینه رسمی" و دکتر "عاتکه رسمی" در تالیف کتاب "صرف و نحو عربی" مد نظر داشته‌اند، همین مساله بوده که این قواعد پیچیده و شکوهمند را به نحوی به خوانندگان منتقل کنند، که آنها را از یادگیری عربی نترساند و در ساده‌ترین قالب ممکن، به آنها ارائه شود. نتیجه‌ی کار، ارائه‌ی اثری شده که خوانندگان می‌توانند آن را حتی به صورت خودخوان نیز مورد استفاده قرار دهند و علاوه بر عموم، دانشجویان و زبان‌آموزان حرفه‌ای عربی نیز قادر هستند از مطالب کتاب "صرف و نحو عربی" به قلم دکتر "سکینه رسمی" و دکتر "عاتکه رسمی"، بهره‌ی لازم را ببرند.

کتاب صرف و نحو عربی

قسمت هایی از کتاب صرف و نحو عربی (لذت متن)
کلماتی که برای بیان مقصود به کار می روند، غالبا به صورت های مختلفی در می آیند، این عمل را در عربی صرف یا تصریف نامند. مثال: مصدر نصر (یاری کردن) در صورت های مختلف: نصر (یاری کرد)، ینصر (یاری می کند)، انصر (یاری کن)، ناصر (یاری کننده)، منصور (یاری شده) و… دیده می شود. نکته: از میان اقسام کلمه، فقط اسم و فعل صرف می شوند، ولی حرف همواره به صورت ثابت است، از این رو موضوع علم صرف نیست. اقسام کلمه کلمه لفظ مفردی است که دارای معنی باشد و بر سه قسم است: اسم، فعل، حرف. اسم کلمه ای است که بر شخص یا چیزی دلالت دارد. مثال: محمود، بیت، نصر. فعل کلمه ای است که بر انجام دادن کار یا دارا بودن حالتی در زمانی خاص دلالت دارد. مثال: کتب (نوشت) یکتب (می نویسد) اکتب (بنویس) حرف کلمه ای است که به خودی خود دارای معنای مستقل نیست. مثال: من (از)، فی (در). ابنیه اسم حروف اصلی اسم از سه کمتر و از پنج بیشتر نخواهد بود، بنابراین اسم دارای سه بنا است: الف) ثلاثی (سه حرفی) ب) رباعی (چهار حرفی) ج) خماسی (پنج حرفی). هریک از این ابنیه بر دو قسم است: مجرد و مزید (مزید فیه یعنی اضافه شده در آن). بنابراین اسم به اعتبار حروف اصلی و زاید بر شش قسم است: 1-ثلاثی مجرد، 2-ثلاثی مزید، 3-رباعی مجرد، 4-رباعی مزید، 5-خماسی مجرد، 6-خماسی مزید. اوزان اسم ثلاثی مجرد در وزن های اسم ثلاثی مجرد چون فاءالفعل، دارای سه حرکت (فتح و کسر و ضم) و عین الفعل دارای چهار حرکت (فتح و کسر و ضم و سکون) است، اسم ثلاثی مجرد باید دارای دوازده وزن باشد، ولی وزن فعل و فعل به کار نرفته است و بدین جهت اسم ثلاثی مجرد ده وزن دارد: اسماء ثلاثی، ده بود ای عاقل/ یک یک شمرم نگار بر صفحه دل