کتاب دیالوگ و دیالکتیک

Dialogue and Dialectic
هشت پژوهش هرمنوتیکی دربارهٔ افلاطون
کد کتاب : 58553
مترجم :
شابک : 978-6009613670
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 317
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دیالوگ و دیالکتیک اثر هانس گئورگ گادامر


این کتاب "دیالوگ و دیالکتیک" نوشته نظریه پرداز بزرگ هانس گئورگ گادامر است. این یک مطالعه موردی در کاربرد اصول هرمنوتیکی برای روشنگری متون فلسفی است. این کتاب حاوی ترجمه‌هایی از هشت مقاله از شناخته‌شده‌ترین مقالات گادامر در مورد افلاطون است. نظریه هرمنوتیکی تفسیر گادامر... [او] گفت و گو با افلاطون را هدف قرار داده و به آن دست می یابد.
پروژه فلسفی گادامر، همانطور که در حقیقت و روش توضیح داده شد، توضیح مفهوم «هرمنوتیک فلسفی» بود که هایدگر آن را آغاز کرد اما هرگز به طور طولانی به آن پرداخت. هدف گادامر کشف ماهیت درک انسان بود. گادامر در حقیقت و روش استدلال کرد که «حقیقت» و «روش» با یکدیگر در تضاد هستند. از نظر گادامر، «تجربه هنر در ارائه حقایقی مثال زدنی است که با روش های علمی غیرقابل دسترس هستند و این تجربه به کل حوزه علوم انسانی ارائه می شود». از یک سو، او منتقد رویکردهای مدرن به علوم انسانی بود که خود را از علوم طبیعی الگوبرداری می‌کردند، که صرفا به دنبال مشاهده و تحلیل متون و هنر «به‌طور عینی» بود. از سوی دیگر، او با رویکردهای سنتی آلمانی به علوم انسانی که به عنوان مثال توسط فردریش شلایرماخر و ویلهلم دیلتای نمایندگی می‌شد، مخالفت کرد و معتقد بودند که معنا، به‌عنوان یک شی، می‌تواند از طریق فرآیند خاصی در متن یافت شود.

کتاب دیالوگ و دیالکتیک

هانس گئورگ گادامر
هانس گئورگ گادامر، زاده ی 11 فوریه 1900 و درگذشته ی 13 مارس 2002، فیلسوف و نویسنده ی برجسته ی آلمانی بود.گادامر در ماربورگ به دنیا آمد. او بعدها در فرایبورگ با هایدگر آشنا شد. در آن زمان هایدگر دانشجو بود و هنوز به سمت استادی دانشگاه درنیامده بود.گادامر، هرمنوتیک را فلسفی کرد، آن را به کمال رساند و از نظریه ی ادبی جدا کرد.
نکوداشت های کتاب دیالوگ و دیالکتیک
May be the best introduction to Gadamer yet published in this country.
شاید بهترین معرفی گادامر باشد که تاکنون در این کشور منتشر شده است.
Modern Language Notes

A remarkable felicitous set of translations.
مجموعه ای شگفت انگیز از ترجمه ها.
Times Higher Education Supplement

قسمت هایی از کتاب دیالوگ و دیالکتیک (لذت متن)