کتاب نژاد برتر

Superior
علم درباره نژادپرستی چه می گوید؟ ظهور مجدد علم نژادشناسی
کد کتاب : 58645
مترجم :
شابک : 978-6227124064
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 364
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

نژاد برتر
Superior
(بازگشت علم نژاد شناسی)
کد کتاب : 84885
مترجم :
شابک : 978-6227564525
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 350
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب نژاد برتر اثر آنجلا ساینی

کتاب «نژاد برتر» داستان آزاردهنده‌ی رشته‌ی مداوم اعتقاد به تفاوت‌های نژادی بیولوژیکی در دنیای علم را روایت می‌کند.

پس از وحشت رژیم نازی در جنگ جهانی دوم، جریان اصلی جهان علمی به اصلاح نژادی و مطالعه تفاوت‌های نژادی پشت کرد. اما شبکه ای جهانی از نژادپرستان روشنفکر و جدایی طلبان بی سر و صدا مجلاتی را تأسیس کردند و بودجه تحقیقاتی را تأمین کردند و از نوع مطالعات نامرغوبی بودند که در نهایت در عنوان «منحنی زنگ» ریچارد هرنشتاین و چارلز موری در سال 1994 ذکر شد، که ظاهرا تفاوت های هوش را در بین نژادها نشان می داد.

اگر اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان و محققان این ایده ها را رد می کردند و نژاد را یک سازه اجتماعی می دانستند، این ایده ای بود که همچنان توانسته بود به نحوی در روشی که دانشمندان در مورد تنوع انسانی و ژنتیک فکر می کردند، زنده بماند. آنجلا ساینی با تشریح اظهارات و کارهای دانشمندان معاصری که در مورد تنوع زیستی انسان مطالعه می‌کنند، که اکثر آنها ادعا می‌کنند فقط داده‌ها را دنبال می‌کنند، به ما نشان می‌دهد که چگونه، بارها و بارها، حتی دانشمندان جریان اصلی به این ایده که نژاد از نظر بیولوژیکی واقعی است، چسبیده‌اند. همانطور که درک ما از ویژگی‌های پیچیده مانند هوش و تأثیرات محیطی و فرهنگی بر انسان‌ها، از سطح مولکولی به بالا، افزایش می‌یابد، امید به یافتن تفاوت‌های ژنتیکی ساده بین «نژادها» را نیز توجیه میکند.

در زمانی که ناسیونالیسم های نژادپرستانه تهدیدی دوباره در سرتاسر جهان هستند، کتاب نژاد برتر یک بررسی دقیق و بسیار ضروری از ماهیت موذیانه و مخرب علم نژادی است .

کتاب نژاد برتر

آنجلا ساینی
آنجلا سائینی روزنامه نگار و پخش کننده بریتانیایی برنده جایزه علمی است. آثار او در روزنامه های گاردین، New Scientist ،Wired و New Humanist منتشر شده است. او همچنین برنامه های علمی را در رادیو بی بی سی ارائه می دهد. او برنده جوایز انجمن نویسندگان علم بریتانیا و انجمن پیشرفت علم آمریکا شده است و به عنوان نویسنده سال علم اروپا انتخاب شد. سایینی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه آکسفورد است و در موسسه فناوری ماساچوست عضو بود.
نکوداشت های کتاب نژاد برتر
An important and timely reminder that race is ‘a social construct’ with ‘no basis in biology.’
یادآوری مهم و به موقع این است که نژاد «یک ساختار اجتماعی» است که «هیچ مبنایی در زیست شناسی ندارد».
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

his is an important and, in an era of rising racial tensions, must-read book, especially for those most sure they do not need to read it.
این یک کتاب مهم و در عصر افزایش تنش های نژادی است که باید آن را بخوانند، به ویژه برای کسانی که مطمئن هستند که نیازی به خواندن آن ندارند.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب نژاد برتر (لذت متن)
با مطالعه این کتاب در خواهید یافت هیچ متغیر ژنی وجود ندارد که تنها در یک نژاد خاص وجود داشته باشد و در دیگر نژادها به چشم نخورد. درحقیقت تنها یک نژاد وجود دارد و آن هم نژاد انسان است. نژاد برتر، داستان فجایع برآمده از باور به تفاوت های بیولوژیکی بین نژادهای مختلف را به تصویر می کشد و به تاریخ علم نژادشناسی و سهم جریان های علمی در بروز فجایعی چون یوژنیک می پردازد. کتاب حاضر این حقیقت را برملا می سازد که قدرت های سیاسی به مدت قرن ها از علم به عنوان ابزاری برای توجیه نابرابری ها و نژاد پرستی خود استفاده کرده اند و گروه های عادی مردم هم با آغوش باز به استقبال از ایده برتری نژادی رفتند و...