کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوار

Jean Renoir Poetic Realism
کد کتاب : 59045
شابک : 978-6008291084
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوار اثر بهمن مقصودلو

«رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار» به زندگی و فیلم‌های رنوار و در غایت به سبک، نگرش و جهان‌نگری او می‌پردازد و این‌که چرا اورسن ولز، دیگر فیلمساز برجسته تاریخ سینما، ژان رنوار را بزرگ همه کارگردان‌ها نامیده است. آندره بازن، منتقد و تئوریسین فرانسوی او را پدر موج نوی فرانسه خوانده و فرانسوا تروفو، فیلمساز موج نوی فرانسه هم او را بزرگ‌ترین فیلمساز جهان دانسته است.
فیلم‌های رنوار درباره انسان است، نه حوادث و شرایط حاکم بر آن‌ها. و غالبا موضوعی اجتماعی دارند و به‌‌نوعی تضاد بین طبیعت و جامعه را نشان می‌دهند. آثار رنوار، تلفیق و ترکیبی استادانه از فکر، احساس، زندگی و هنر است. در سینمای رنوار از قهرمان و ضدقهرمان خبیث (villain) خبری نیست. کاراکترها، سیاه و سفید نیستند و زندگی‌ای میان این دو دارند که کمی کم‌رنگ‌تر یا قدری پررنگ‌تر است. از این رو شاید بتوان او را اگالیترین (egalitarian) به معنی برابرخواه دانست.
حرکات پیچیده، ماهرانه و حساب‌شده دوربین ژان رنوار در محیط‌های بسته آن‌چنان با حرارت انجام می‌گیرد که نه تنها دوربین به رخ کشیده نمی‌شود، بلکه میزانسن رنوار را بسیار چشمگیر و موثر می‌سازد. اولین نمونه حرکت دوربین ژان رنوار را آندره بازن در نقد فیلم جنایت آقای لانژ ترسیم کرده و نمودار آن در کتاب آمده است.

کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوار

بهمن مقصودلو
بهمن مقصودلو منتقد، نویسنده، پژوهشگر سینمایی، تهیه‌کننده و فیلم‌ساز ایرانی است.بیش از ۴۰ سال است که در عرصه سینمای جهانی فعالیت دارد. وی به عنوان ژوری، سخنران و تهیه‌کننده یا فیلمساز دربسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی شرکت کرده‌است. اضافه برآن، به عنوان نویسنده، منتقد و سردبیر برای نشر کتب «ویژه سینما و تئاتر» جایزهٔ فروغ فرخزاد را در سال ۱۳۵۳ از آن خود کرده‌است. کتاب «سینمای ایران» یکی از کتاب‌های وی است که در سال ۱۹۸۷ توسط دانشگاه ...
دسته بندی های کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوار