کتاب تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک

Analysis of bank financial statement the basis for stock
مبنایی برای تصمیم گیری سهامداران
کد کتاب : 59180
شابک : 978-6226017282
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک اثر جمشید سهرابی

کتاب "تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک" اثری از "جمشید سهرابی" و "کیوان سهرابی" است که "مبنایی برای تصمیم گیری سهامداران" ارائه می‌کند. نویسندگان طی هفت فصل، به "تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک" می‌پردازند و نخستین فصل کتاب، تقریبا نیمی از حجم کتاب را به خود اخصاص داده است.
در این راستا با هدف معرفی "مبنایی برای تصمیم گیری سهامداران"، طی چند تحلیل، رشد سود تسهیلات اعطایی، سهم بازار درآمدهای مشاع و بررسی نسبت‌های مربوط به آن، بررسی نرخ سود مشاع، سود قطعی و سود‌ علی‌الحساب، نرخ موثر حق‌الوکاله بانک، سهم سود سپرده‌گذاران و سود تسهیلات اعطایی، سهم بانک از درآمدهای مشاع، نسبت سهم بانک از درآمدهای مشاع به سهم منابع بانک از مصارف آن، مازاد سود پرداختی به سپرده‌گذاران، نرخ اسپرد با تاکید بر تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب شده و همچنین با تاکید بر کل دارایی‌ها، بدهی‌‌های بهره‌ای و در فعالیت‌های مشاع، مقایسه حجم اسپرد بانک‌ها، نسبت سهم بانک از درآمدهای مشاع یا غیرمشاع به جمع درآمدهای بانک و ترکیب درآمدهای آن، در نخستین فصل از کتاب "تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک" مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فصل دوم کتاب به محاسبه بهای تمام شده پول و فصل سوم آن به ترازنامه بانک‌ها اختصاص دارد. فصل چهارم اثر، ریسک‌های بانک را تشریح می‌کند و فصل پنجم به جنبه‌های مهم تحلیل عملکرد بانک‌ها می‌پردازد. ششمین فصل از کتاب "تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک" به قلم "جمشید سهرابی" و "کیوان سهرابی" به رتبه‌بندی بانک‌ها بر اساس کملز پرداخته است و در فصل هفتم و پایانی آن، برخی از موارد مهم در اساسنامه نمونه بانک‌های غیردولتی لحاظ شده است.

کتاب تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک

دسته بندی های کتاب تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک
قسمت هایی از کتاب تشریح و تحلیل صورت های مالی بانک (لذت متن)
بانک ها به عنوان یک واسطه گر مالی نقش تجهیز و تخصیص منابع، خدمات و نقل وانتقال وجوه، خلق پول، و … را به عهده دارند. بانک ها عموما پس اندازهای خرد و کلان را جذب کرده و آن ها را در اختیار کسانی که نیاز به این وجوه دارند از جمله فعالان اقتصادی، مدیران و کارآفرینان و سایر اقشار جامعه قرار می دهند. لذا با توجه به اهمیت عملکرد بانک ها، تمرکز اصلی این کتاب نیز بر تشریح عملکرد و صورت سود و زیان بانک ها و تحلیل منابع و مصارف آن می باشد. در ابتدا هریک از سرفصل های صورت سود و زیان و اجزاء آن طی شش جدول اصلی و با تحلیل ها و مثال های مختلف (به همراه بررسی نرخ اسپرد و محاسبه بهای تمام شده پول و …) مورد بررسی قرارگرفته و سپس به هریک از اقلام ترازنامه بانک ها اشاره شده است. در ادامه به تشریح ریسک های بانک، ورشکستگی بانک ها، ارزش افزوده اقتصادی بانک، رتبه بندی بانک ها بر اساس کملز و برخی از مفاد اساسنامه بانک ها پرداخته شده است. شایان ذکر است با توجه به اینکه عمده منابع و مصارف بانک اقلام پولی می باشند تحلیل صورت جریان وجه نقد بانک ها ارائه نشده است. لذا به روش مشابه در سایر شرکت ها، می توان فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تأمین مالی بانک ها را مورد بررسی قرار داد. در بین مثال ها چند مثال اصلی نیز وجود دارد. در مثال هایی که از اطلاعات مثال اصلی استفاده شده است، اطلاعات مورد نیاز ارائه گردیده لذا نیاز به مراجعه مجدد به مثال اصلی نمی باشد.