کتاب دیباچه ای بر فلسفه تاریخ ایران

An introduction to the‭ ‭philosoohy of history of IRAN
کد کتاب : 61057
شابک : 978-6009782383
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 404
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

به کوشش: بزرگمهر لقمان

معرفی کتاب دیباچه ای بر فلسفه تاریخ ایران اثر ارسلان پوریا

«دیباچه ای بر فلسفه ی تاریخ ایران» دست کم از دو سو درخور نگرش و یگانه است:
نخست، اگر تاریخ را در گزارش اندیشه‌ها و گفتارها و کردارها و دستاوردهای مردمان در بستر زمان بدانیم، و فلسفه ی تاریخ را کوششی بخردانه در بررسی و ارزیابی گزارش‌های تاریخی برای دست‌یابی به نگره هایی سنجش‌گرانه و همگانی از تاریخ، آنگ‌اه این دیباچه را نخستین کوشش سامان‌مند فلسفی در این زمینه در ایران خواهیم یافت؛ کوششی سنجش‌گرانه برای یافتن رشته‌ای تا رویدادهای پراکنده‌ی تاریخی را به‌هم بپیونداند و این سان، با یگانستن پدیده‌های جدا جدا سامانی هماهنگ برای شناسایی سراسر تاریخ ایران بیافریند و تاریخ را از پایگاه یک گزارش رویداد به پایگاه یک دانش سنجش‌گرانه برکشد.
دوم، جهان امروز بیش از آن‌که نیازمند پاسخ‌های درست باشد نیازمند پرسشهای درست است، و ارج و پایه‌ی هر فرزانه نیز نه در پاسخ‌هایی که می‌دهد و گره‌هایی که می‌گشاید که در پرسش‌هایی است که سنجش‌گرانه در می‌اندازد. نویسنده پرسش‌گر است و آفرینش‌گر، و اندر این دیباچه دمی از پرسش و آفرینش نمی‌ایستد و توسن اندیشه‌اش گردن می‌فرازد و می‌آفریند و می‌پرسد و پای بر هیچ بندی نمی‌نهد تا آگاهی را، که به گوهر خویش نیرویی شناسنده است، به خودآگاهی دیسیده گرداند و چنین، بنیادی نو برای آگاهی ایرانی بیافریند، آگاهی‌ای که می‌تواند با شناسایی گوهر خویش و نیرویی هست گرداندن خویش بر خویشتن خویش آگاه گردد و با گرداندن خویش از یک نیروی به توانش به یک نیروی به کنش به خودآگاهی دررسد.

کتاب دیباچه ای بر فلسفه تاریخ ایران

ارسلان پوریا
ارسلان پوریا زادهٔ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۰۸ در سلماس و درگذشتهٔ ۱۵ خرداد ۱۳۷۳ در تنکابن، فیلسوف، تاریخ‌نگار، ادب‌دان، نمایشنامه‌نویس و سرایندهٔ ایرانی است.او دبستان و دبیرستان را در خاش و تهران گذراند. او از رهبران حزب توده بود که در نیمهٔ دههٔ ۳۰، پس از آزادی از زندان، از توده‌ایها برید و پای در میدان فرهنگ و ادب نهاد. وی در آغاز دههٔ ۴۰ در رشتهٔ «زبان و ادبیات فارسی» دانشگاه تهران پذیرفته شد و از آموزشهایِ استادانی چون ابراهیم پورداوود، بدیع‌الزمان فروزانفر، محم...
دسته بندی های کتاب دیباچه ای بر فلسفه تاریخ ایران