کتاب اسنادی از بلوچستان

Balouchestan
در آرشیو بریتانیا
کد کتاب : 61563
شابک : 978-6227464184
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 465
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب اسنادی از بلوچستان اثر محسن شهرنازدار

کتاب حاضر شامل "اسنادی از بلوچستان" است که "در آرشیو بریتانیا" موجود بوده و "محسن شهرنازدار" آنها را در قالب یک کتاب منتشر کرده است. این اسناد که توسط "مهدی فخرآوران"، "انسیه اعتمادی‌نیا"،‌ "فاطمه خضری"، "ملیحه درگاهی"، "زهره دودانگه" به فارسی بازگردانده شده‌اند، برگزیده‌ی گزارشی "در آرشیو بریتانیا" هستند که موسسه آبی پارسی آن را در چیزی بیش از چهارصد و شصت صفحه، منتشر کرده است.
"اسنادی از بلوچستان" از چند بخش تشکیل شده که بخش نخست آن تحت عنوان رساله امور مکران، در قالب پانزده فصل، به ارتباط اولیه ایران با مکران، تلگراف‌ها و ادعاهای ایران، توافقات با سلطان مسقط در رابطه با خط تلگرافی، مذاکرات با ایران جهت توسعه‌ی تلگراف، گزارش‌های کاپیتان راس پیرامون مکران، توافقات با روسای محلی پیرامون تلگراف، رسیدگی به اختلاف مرزی ایران-کلات، تلگراف و رویکرد حاکمان بلوچستان ایران، ایستگاه تلگراف جاسک، محافظت از اتباع بریتانیایی در بلوچستان ایران، خیزش طایفه‌های بلوچ و آشوب در مکران، دگرگونی در پرداخت یارانه‌ی تلگراف، شرایط گذرگاه خط تلگراف از گواتر تا جاسک، امور گوادر و چابهار و نمایندگی سیاسی بریتانیا در مکران و بلوچستان پرداخته است.
در بخش بعدی، "محسن شهرنازدار" طی یک گزارش نظامی درباره‌ی ایران، کرمان، بندرعباس و بلوچستان ایران را از جهت تاریخ، جغرافیا، قوم‌نگاری، اقلیم و سلامت، منابع، ارتش، ارتباطات و مدیریت سیاسی بررسی می‌کند و با ارائه‌ی دو سند محرمانه که یکی از آنها تفاهم‌نامه‌ی کاپیتان مک‌دونالد درباره‌ی مرز ایران و شمال غرب بلوچستان است، خواننده را با مواردی که پیش از این در مورد بلوچستان گفته نشده، آشنا می‌کند. آخرین قسمت کتاب "اسنادی از بلوچستان"، گزارش ژنرال سر چارلز مک‌گرگور است که ملاحظاتی پیرامون سرحدات بلوچستان را ارائه داده است.

کتاب اسنادی از بلوچستان

محسن شهرنازدار
محسن شهرنازدار، متولد ۱۳۵۶، روزنامه نگار و محقق موسیقی و تحصیل کرده انسان شناسی است. او حضور در سینمای مستند را با پژوهش فیلم هایی در ارتباط با موسیقی اقوام ایرانی و نیز چهره های روشنفکری معاصر ایران آغاز کرده است.
قسمت هایی از کتاب اسنادی از بلوچستان (لذت متن)
در طی قرن نوزدهم مستشاران بریتانیایی، با تمرکزی قابل توجه به وجوه مختلف جغرافیا، تاریخ و فرهنگ بلوچستان توجه نشان دادند و مامورین خفیه نویس آنان گزارش های مهمی نوشته اند که نمونه ای از آن ها در اسناد این مجموعه آمده است. اسناد بریتانیا درباره ی بلوچستان که در این مجموعه گرد آمده به مثابه نوک کوه یخی در اقیانوس سندهای تاریخی دوران استیلای بریتانیا بر بخش های مهمی از مشرق زمین به خصوص آسیای جنوبی و غرب آسیا است؛ سندهایی که بسیاری از آنها در آرشیوهای متروک همچنان خوانده نشده و یا به ندرت دیده شده است.