کتاب داغ گل سرخ

Dagh-e Gol-e Sorkh
کد کتاب : 62405
شابک : 978-0000340238
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 333
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب داغ گل سرخ اثر کتایون مزداپور

این کتاب مشتمل بر پانزده مقاله دربارهٔ اسطوره در ادبیات و فرهنگ ایرانی است. مقاله نخست با اشاره به نمونه‌هایی از اساطیر، شرح و توضیحی از اسطوره را در بر دارد. برای مثال نویسنده می‌گوید: «چنین است که اسطوره، بی آنکه به تعریف درآید، نخست باید گفت که با افسانه یا خرافه یکی نیست؛ گرچه مرزهای مشترک آن‌ها قابل رویت و احساس است. دیگر این که چیزی به نام اسطوره، با شکلی غریب و لغزنده در مرزهای قداست و پوچی، اخلاق و خرافه و آرزوها و مرگ، در نوسان است. از تصاویری که بر آرامگاه‌های فراعنهٔ مصر نقش زده‌اند و داستان‌های مقدس اسکیموها، دود چپق مقدس و رقص‌های مذهبی سرخپوستان، بت‌های هندوان و عبادت‌های پرشکوه عابدان بودایی گرفته تا نقش‌هایی که انسان غارنشین بر سنگ‌های پاینده کشیده است، هیچ یک پوچ و بیهوده نیست و گرچه اعجاب‌انگیز است، غرابتی را نمایانگر می‌سازد که بس با آن آشناییم : در رویاها می‌بینیمش و پندارش در پس رفتار و کردار روزانهٔ ما پنهان است.
اسطوره با ماست و ذهن اسطوره‌پرداز چیزی نیست مگر همان ذهن تحلیل‌گری که خرد و ریاضیات را نیز با خود دارد و می‌پروراند و در کلیت خود همه چیز را با هم.»
دیگر مقالات این کتاب عبارتند از : ’’نیکیهای ماه‘‘، ’’تحلیلی بر اسطورهٔ باران کرداری‘‘، ’’دربارهٔ پیوند اسطوره و زبان‘‘، ’’دربارهٔ جایگاه زن و زبان پهلوی‘‘، ’’خسرو و شیرین در دو روایت“، ’’حادثه در عشق رودابه و زال“، ”اسطورهٔ نوآیین کیخسرو“، ”رستم داستان“، ”نشان‌های زن سروری“، ”کرم هفتواد و اژدهای جیرفت“، ”گرمابهٔ باستانی ایرانی“، ”آلایش رنگ“، ”پنداشتهٔ ناپاکی و تطهیر در کتاب شایست ناشایست“ و ”نو بارانی“ .

کتاب داغ گل سرخ

کتایون مزداپور
کتایون مزداپور زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۲۲ در یزد ، زبان‌شناس و پژوهشگر زبان‌های باستانی است.کتایون مزداپور در یک خانوادهٔ زردشتی متولد شده است؛ تحصیلات ابتدای خود را در مدرسه‌های "گیو" و "انوشیروان دادگر" گذرانده‌است، همچنین وی دیپلم خود را در رشتهٔ ادبیات از "دبیرستان همایون" تهران اخذ کرده‌است. دکتر کتایون مزداپور دورهٔ کارشناسی خود را در سال ۱۳۳۹ در رشتهٔ علوم اجتماعی آغاز و در سال ۱۳۴۴ به اتمام رسانده‌است، وی همچنین دورهٔ کارشناسی ارشد را در رشتهٔ زبان‌شناسی ه...