کتاب رساله دلگشا

Resale-ye Delgosha
کد کتاب : 62409
شابک : 978-0000339072
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 373
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب رساله دلگشا اثر عبید زاکانی

گنجینه‌ای غنی از طنز ادبی، که عبید زاکانی، طنزپرداز و شاعر ایرانی پرآوازه قرن هشتم، آن را از مجموعه‌ای از حکایت‌ها و لطیفه‌های فارسی و عربی فراهم آورده و خود نیز با ذوقی که در طنز داشته چیزهایی به این حکایت‌ها افزوده و بعضی از آنها را متناسب با فرهنگ ایرانی و احوال زمانه و جامعه‌اش قدری تغییر داده است.
در رساله دلگشا با طنزپردازی نکته‌سنج و حساس به زمانه‌ و مسائل زمانه‌اش روبه‌روییم. عبید زاکانی در این رساله که از مهمترین و معروف‌ترین آثار اوست در قالب حکایت‌های شیرین و طنزآمیزی که در کتاب‌های مختلف خوانده و آنها را انتخاب و ترجمه و بازنویسی کرده به نقد اجتماعی زمانه‌اش پرداخته است. در رساله دلگشا با تصویری انتقادی و طنزآمیز از روزگاری مواجهیم که عبید زاکانی در آن می‌زیسته است. عبید در این رساله با طنزی نیش‌دار و بی‌پروا و در عین حال شیرین به حاکمان و صاحبان قدرت می‌تازد و ریا و حقه‌بازی و ظلم و جهل و فساد و انحطاط روزگارش را افشا می‌کند. بعضی حکایت‌ها و لطیفه‌های رساله دلگشا آنچنان شهرت و محبوبیت پیدا کرده‌اند که در طول تاریخ دهان‌به‌دهان نقل شده و به فرهنگ شفاهی ایرانیان راه یافته‌اند. این رساله از دو بخش فارسی و عربی تشکیل شده است.
رساله دلگشا به انضمام رساله‌های تعریفات و صدپند و نوادرالامثال که از دیگر رساله‌های عبیدزاکانی هستند به تصحیح و ترجمه و توضیح دکتر علی‌اصغر حلبی در انتشارات اساطیر منتشر شده است.

کتاب رساله دلگشا

عبید زاکانی
خواجه نظام‌الدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی شاعر، نویسنده و طنزپرداز ایرانی قرن هشتم هجری است که طبق قراین موجود در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم ه.ق. در یکی از توابع قزوین چشم به جهان گشود.علت مشهور بودن او به زاکانی نسبت داشتن او به خاندان زاکان است که این خاندان تیره‌ای از «عرب بنی خفاجه» بودند که بعد از مهاجرت به ایران به نزدیکی قروه درجزین از توابع همدان رفتند و در آن ناحیه مستقر شدند. وی در شیراز به دانش اندوزی پرداخت و در این شهر در نزد بهترین استادان...