کتاب کاوش های عقل عملی

Kavosh-haye Aghl-e Amali
کد کتاب : 62601
شابک : 978-0000486134
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 322
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب کاوش های عقل عملی اثر مهدی حائری یزدی

در کتاب حاضر، با نظر به تقسیم فلسفه به دو بخش نظری و عملی که نخستین‌بار در آثار ارسطو صورت گرفته است و سپس در دوره جدید، در آثار ایمانوئل کانت مطرح شده است، مبحث «عقل عملی» مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده کتاب حاضر کوشیده است ضمن بررسی قلمرو عقل عملی که با مباحث علم اخلاق پیوند جدی دارد، دیدگاه‌های ارسطو، دیوید هیوم، ایمانوئل کانت، آنسکوم، ابن‌سینا، نصیرالدین طوسی و ملاصدرای شیرازی را نیز در این باب ارزیابی کند. همچنین نگرش‌های متکلمان اسلامی در مبحث حسن و قبح به‌تفصیل بررسی شده است. برخی از مباحث اصلی کتاب عبارتست از:
حکمت نظری و عملی، هستی‌شناسی بایستی و استی، منطق صورت بایستی‌ها و استی‌ها، منطق ماده بایستی‌ها و استی‌ها، نظام فلسفی عدل، افعال حق تعالی، حقایق اخلاقی، اقسام ضرورت‌های منطقی، مراتب عدل، تقابل عدل و ظلم، هستی‌شناسی جامعه، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و عدالت قضایی.
پایان‌بخش کتاب، فهرست آیات، احادیث، قواعد فلسفی، اصطلاحات، اعلام، کتاب‌ها، و فرق و مذاهب است.

کتاب کاوش های عقل عملی

مهدی حائری یزدی
مهدی حائری یزدی (زادهٔ فروردین ۱۳۰۲ در قم – درگذشتهٔ ۱۸ تیر ۱۳۷۸ در تهران) فقیه و فیلسوف شیعه ایرانی، استاد حوزه علمیه قم، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، نماینده بروجردی در آمریکا و اولین سفیر ایران در آمریکا پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که در دوران وزارت خارجه کریم سنجابی و با نظر استاد و دوستش روح‌الله خمینی به این مقام منصوب شد.حائری یزدی علوم حوزوی را نزد روح‌الله خمینی، احمد خوانساری، میرزا مهدی آشتیانی، سید حسین طباطبایی بروجردی و سید محمد حجت کوه کمری فرا گر...
دسته بندی های کتاب کاوش های عقل عملی