کتاب کاوش های عقل نظری

Investigation of Pure Reason
کد کتاب : 62603
شابک : 978-0000486097
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 443
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب کاوش های عقل نظری اثر مهدی حائری یزدی

در کتاب حاضر، مهدی حائری یزدی، فیلسوف معاصر ایرانی، کوشیده است تا یک دوره مباحث فلسفه اسلامی را به زبان فارسی ارائه کند. ترتیب این مباحث به همان شیوه‌ای است که فراگیرندگان فلسفه اسلامی در آغاز با آنها روبرو می‌شوند. وی در مقدمه کتاب با عنوان نیمرخی از فلسفه اسلامی کنونی، به تفصیل ارزیابی نگرش‌های گوناگون درباره فلسفه اسلامی پرداخته است.
مباحث اصلی کتاب عبارتست از: مقدمه‌ای بر فلسفه، تقسیمات فلسفه، علم مابعدالطبیعه، تعریف وجود، مفهوم و مصداق، اشتراک معنوی و لفظی، مفهوم کلی و جزئی، مفهوم وجود، اصالت وجود، اقسام وجود، علم، اتحاد عاقل و معقول، خداشناسی تطبیقی و بررسی بعضی لغات فلسفه.
پیشگفتار کتاب با عنوان گفتگوی فلسفی ایران و غرب، نوشته‌ای است به قلم سیدمصطفی محقق‌داماد، پژوهشگر برجسته در حقوق و فلسفه اسلامی، که در آن کوشیده است تا جایگاه، شخصیت فلسفی و آثار نویسنده کتاب را به خوانندگان بشناساند.
پایان‌بخش کتاب، فهرست آیات، احادیث، اصطلاحات، اعلام، کتاب‌ها، و فرق و مذاهب است.

کتاب کاوش های عقل نظری

مهدی حائری یزدی
مهدی حائری یزدی (زادهٔ فروردین ۱۳۰۲ در قم – درگذشتهٔ ۱۸ تیر ۱۳۷۸ در تهران) فقیه و فیلسوف شیعه ایرانی، استاد حوزه علمیه قم، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، نماینده بروجردی در آمریکا و اولین سفیر ایران در آمریکا پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که در دوران وزارت خارجه کریم سنجابی و با نظر استاد و دوستش روح‌الله خمینی به این مقام منصوب شد.حائری یزدی علوم حوزوی را نزد روح‌الله خمینی، احمد خوانساری، میرزا مهدی آشتیانی، سید حسین طباطبایی بروجردی و سید محمد حجت کوه کمری فرا گر...
دسته بندی های کتاب کاوش های عقل نظری