کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی

Constitution, women and social change
کد کتاب : 63579
شابک : 978-9641941354
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 227
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی اثر علی باغدار دلگشا

دوره مشروطه (1285 ش/1906 م) را یکی از مهمترین ادوار تجدد گرایی در جامعه ایران میتوان دانست؛ دوره ای که جامعه ی سنتی ایران برای نخستین بار خواهان تغییرات اجتماعی شد.
توجه به مسئله زن و پس از آن مطالبات زنان در این دوره را یکی از اصلی ترین مسائلی میتوان دانست که به دلیل وجود ساختارهای سنتی و مردمدار در جامعه ایران ابتدا توسط مردان مدافع حقوق زنان و پس از آن توسط زنان، مورد طرح و تحلیل قرار گرفت.
نتیجه ی ابتدایی این تغییرات اجتماعی برای زنان آن بود که به عنوان نیمه ی دیگر جامعه شناخته شدند، در تغییرات زبانی، به جای الفاظی چون ضعیفه و مخدرات از واژگانی چون زنان و بانوان برای معرفی آن ها استفاده شد، اجازه حق تحصیل و تاسیس مدارس دخترانه را پیدا کردند و با انتشار مطبوعات منتشر شده توسط خود زنان از 1289 شمسی به بعد به طرح گسترده ی مطالبات حقوقی خود پرداختند؛ مطالباتی که برخی از آن ها به نتیجه رسید و برخی دیگر نیزهم چنان در جدال سنت و تجدد، بی پاسخ مانده است.

کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی

علی باغدار دلگشا
دکتر علی باغدار دلگشا، دانش‌آموخته دکتری تاریخ در دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس و پژوهشگر تاریخ می باشد.
دسته بندی های کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی
قسمت هایی از کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی (لذت متن)
در ایران دوره ی مشروطه بیشترین تلاش زنان، برای به دست آوردن حقوق اجتماعی شان در حوزه ی مطالبات آموزشی صورت پذیرفته است. زنان در نامه هایی که برای مطبوعات می فرستادند، شیوه ی نگارش خاصی را اتخاذ می نمودند. آنها نامه های خود را به نثری ساده و نزدیک به زبان گفتاری می نگاشتند و بارها از مخاطب دوم شخص استفاده می کردند. در این نگارش ها زنان به انتقاد از شرایط طبقاتی و تبعیض جنسیتی در جامعه نیز پرداخته اند. گروهی از زنان نیز گویش جنسیتی زنانه را که می توان همان سبک زنانه نامید در نامه نگاری ها و نگارش های خود به کار برده اند. در این طرح مطالبات اجتماعی، حق تحصیل زنان و اجازه ی ایجاد مدارس برای نسوان، به اصلی ترین مطالبه ی اجتماعی زنان در دوره ی مشروطه بدل شده بود. نمونه های این مطالبات اجتماعی و مساله ی حق تحصیل برای زنان، در نامه های متعدد آنان به مجلس شورای ملی قابل مشاهده است.