کتاب فلسفه و مسائل زندگی

Stanford Encyclopedia of Philosophy
دانشنامه فلسفه استنفورد( 2 )
کد کتاب : 63665
مترجم :
شابک : 978-6220403821
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 680
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه و مسائل زندگی اثر مجموعه ی نویسندگان

"فلسفه و مسائل زندگی" عنوان دومین مجموعه از دانشنامه‌هایی است که این بار در قالب "دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد ٢" به چاپ رسیده‌اند.
اگر یک کتاب درسی زیست‌شناسی را باز کنید، یک تعریف از زندگی پیدا خواهید کرد؛ این تعریف معمولا به صورت فهرستی از ویژگی‌هایی در مورد موجودات، اجزای مختلف تعاملات آنها یا تاریخچه آنها اعمال می شود. اغلب این تعاریف چیزی جز توصیف یا تکیه بر تعهدات نظری بحث برانگیزتر نخواهد بود.
همچون بسیاری از مفاهیم اساسی، تعریفی از زندگی که مناقشه برانگیز نباشد، دشوار است. اکثر افراد با نادیده گرفتن موارد حاشیه‌ای، پذیرش مبهم بودن موارد مرزی، یا کنار گذاشتن کل موضوع، از این موضوع اجتناب می‌کنند. با این وجود، افراد زیادی هستند که به نظر می‌رسد کارشان نیازمند مرزبندی دقیق زندگی است، به‌ویژه در عرصه‌‌های علمی جدید، مانند اختر زیست‌شناسی، خاستگاه‌های حیات، یا زیست‌شناسی مصنوعی. به این ترتیب، ماهیت "فلسفه و مسائل زندگی" همچنان یک موضوع بحث داغ است.
از نظر تاریخی، وقتی فیلسوفان و دانشمندان مفهومی را تعریف می‌کنند، هدف فراهم آوردن شرایط لازم و کافی برای درک آن است. این تعاریف نظری (که تعاریف واقعی، ایده‌آل یا فلسفی نیز نامیده می‌شوند) اغلب غیرعملی یا شکننده هستند زیرا می‌توان آنها را با یک مثال متقابل تصوری به چالش کشید.
به همین ترتیب، برای هر تعریفی از زندگی، می‌توان موارد زنده‌ای را نشان داد که از تعریف خارج شده‌اند یا غیر زنده محسوب می‌شوند. در "دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد ٢"، به ارائه‌ی تعاریف نظری مختلف پیرامون "فلسفه و مسائل زندگی" پرداخته و آن را از جهات مختلف موشکافی می‌کند. این کتاب که جلد دوم از این پروژه‌ی ارزشمند به حساب می‌آید، زیر نظر "مسعود علیا" به فارسی بازگردانی و تدوین شده است.

کتاب فلسفه و مسائل زندگی