کتاب حماسه و تاریخ در ایران باستان

Aspects of History and Epic in Ancient Iran
کد کتاب : 63779
مترجم :
شابک : 978-9643214142
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حماسه و تاریخ در ایران باستان اثر رحیم شایگان

کتاب «حماسه و تاریخ در ایران باستان» نوشته رحیم شایگان توسط نشر فرزان روز مننشر شده است. موضوع بردیه و گئوماته غاصب، از غامض‌ترین مضامین تاریخ ایران باستان شمرده می‌شود. نزدیک‌ترین متن به واقعه ، روایت هرودت است که حدود یکصد سال بعد به گوش مورخ رسیده، ومتن بعدی از پومپئوس - تروگوس است. هر دو روایت از 2 نفر دسیسه‌گر و شاه جایگزین حکایت می‌کنند. در حالی که روایت داریوش در کتیبه بیستون، فقط یک نفر ، یعنی همان گئوماته‌ی غاصب، خود را به عنوان شاه جا زده است.
نویسنده‌ی کتاب حاضر با ورود از مجرای منطق، راه خود را از همکاران متمایز کرده است. وی علاوه بر بررسی روایات یونانی و متن کتیبه‌ی بیستون که شخصا آن را ترجمه کرده است، برای هر چه روشن شدن موضوع، تحقیقات منحصر به فردی را در مورد مفهوم و حقیقت شاه جایگزین در میانرودان و ایران، غصب تخت شاهی در ادبیات نوشتاری ایران، و مضمون دو برادر و دو همدست در ستنت کتیبه‌نگاری ایران ارائه داده است.

کتاب حماسه و تاریخ در ایران باستان

رحیم شایگان
رحیم شایگان ایران‌شناس، تاریخ‌دان ایرانی، رئیس بخش ایران‌شناسی و همچنین مدیر مرکز پورداود برای مطالعه فرهنگ ایران باستان در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (یوسی‌ال‌ای) از فروردین ۱۳۹۳ است. او فارغ‌التحصیل دوره دکتری از دانشگاه هاروارد است. وی اکنون استاد ممتاز و صاحب کرسی آموزگار در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس است و در دپارتمان «زبان‌ها و فرهنگ‌های خاورمیانه» تدریس می‌کند. او فرزند داریوش شایگان است.