کتاب یگانه ای چند گونه

yehanehei
کد کتاب : 64098
شابک : 978-9644891595
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 644
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یگانه ای چند گونه اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

"یگانه ای چندگونه" کتابی است به قلم دکتر "غلامحسین ابراهیمی دینانی" که در چیزی نزدیک به ششصد و پنجاه صفحه، توسط انتشارات طرح نو، به عرصه‌ی چاپ رسیده است. این نویسنده‌ی پرکار پیش از نیز در همکاری با نشر طرح نو، کتابی را تحت عنوان "اندیشه‌های متفرقه در روزگار جوانی" منتشر کرد که نخستین جلد از مجموعه یادداشت‌های پراکنده و متنوع دکتر "غلامحسین ابراهیمی دینانی" را شامل می‌شود. این کتاب در حقیقت مجموعه‌ای در هم آمیخته از گفته‌ها و اندیشه‌های بسیاری از فیلسوفان شرق و غرب است و دکتر "غلامحسین ابراهیمی دینانی"، دیدگاه خود را پیرامون این سخنان و اندیشه‌ها و نظرات که متفکرین دیگر به آن پرداخته‌اند، بیان می‎کند.
کتاب "اندیشه‌های متفرقه در روزگار جوانی" به فیلسوفان، شاعران و نویسندگانی استناد می‌کند که با وجود تعلق به عالم ادبیات، در آثار خود به مهم‌ترین دغدغه‌های فلسفی پرداخته‌اند. در نتیجه، فرازهایی از سخنان ابن سینا، فردریش نیچه، ایمانوئل کانت و بسیاری از فلاسفه‌ی دیگر در کنار حافظ، مولانا و داستایفسکی در این کتاب آمده است.
"یگانه ای چندگونه"، جلد دوم این مجموعه است که با همان سبک نگارش و فضای نوشتاری جلد اول نوشته شده است و نویسنده قول جلد سوم را نیز به خوانندگان داده و روی آن کار می‌کند. دکتر "غلامحسین ابراهیمی دینانی" پیرامون کتاب "یگانه ای چندگونه"، خاطرنشان کرده است که منظور از یگانه و تک در اینجا این است که اساس کار و تفکر مرکزی در این کتاب، مساله‎ای واحد و یکسان است و در دنبال کردن هدفی واحد نیز به طرق مختلف متوسل شده و همان هدف یگانه را در اندیشه‌ها و اقوال گوناگون جست و جو می‎کند.

کتاب یگانه ای چند گونه

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
دسته بندی های کتاب یگانه ای چند گونه
قسمت هایی از کتاب یگانه ای چند گونه (لذت متن)
اگر اندیشیدن را به دریا تشبیه کنیم اندیشه ها انواع آن هستند. همان گونه که هیچ موجی از دریا تکرار موج های سابق بر خود نیست، هر اندیشه ای در انسان نیز تکرار اندیشه های قبل از خودش نیست. دریا واحد است ولی امواجی که در سطح آن ظاهر می شوند گوناگون دیده می شوند. اندیشیدن انسان نیز اندیشیدن است ولی با اندیشه هایی که نتیجه آن هستند گوناگون اند. اگر اندیشیدن واحد است و اندیشه های متعدد جلوه های آن هستند می توان گفت جهان نیز واحد است و موجوداتی که در آن تحقق می پذیرند از آثار و نتایج آن به شمار می آیند. کثرت موجودات و گوناگونی آنها به وحدت جهان لطمه نمی زند. تقابل بین واحد و کثیر گونه ای از تقابل است که با همه تقابل های دیگر تفاوت دارد. نوشته ای که در اختیار خوانندگان محترم قرار دارد یگانه ای چندگونه است که در واقع از هدف واحد حکایت می کند. اگر چه بحسب ظاهر مطالب آن متفاوت و گوناگون است.