کتاب اگر قره قاج نبود

Agar Ghare Ghaj Nabood
کد کتاب : 80499
شابک : 978-0050600238
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 206
سال انتشار شمسی : 1377
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

اگر قره قاج نبود
Agar Ghare Ghaj Nabood
کد کتاب : 64248
شابک : 978-6009975211
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اگر قره قاج نبود اثر محمد بهمن بیگی

اگر قره قاج نبود رمانی نوشته ی نویسنده ی ایرانی محمد بهمن بیگی است.
در بخشی از کتاب آمده است:
"راضی و خوشحال بودم و خیال می کردم که او به هدف رسیده است و من راحت شده ام، لیکن صبح روز بعد، فردای عاشورا، همین که چشم از خواب گشود، درست در همان ساعت معین پرسید: پسر جان، چند روز از عاشورا گذشته است؟»
کار من شبیه به حال و حواس مادر مدیرکل شده است. تصمیم می گیرم که دیگر درباره ی عشایر سخن نگویم. دوستان نویسنده و شاعرم، چه آنهایی که کم و خوب و چه آنهایی که زیاد می نویسند و می گویند بر من ایراد می گیرند که چرا فقط از عشایر حرف میزنی، قلمت را در زمینه های دیگر نیز بیازما. دستورشان را می پذیرم و قول می دهم که چنین کنم ولی همین که دست به کار می شوم باز فیلم یاد هندوستان می کند و خاطره ای از عشایر راه را بر خاطرات دیگر می بندد.
گناهی ندارم. در عشایر به دنیا آمده ام. عمرم، عشقم، کارم همه در عشایر گذشته است. آخرین سالهای زندگی را نیز با عشایری ها می گذرانم. توشه و اندوخته ی دیگری ندارم، نمی توانم زمانها و مکان ها را در هم بریزم و از آمریکای لاتین سر در بیاورم. نمی توانم با ایما و اشاره به دامن ادبیات نو بیاویزم. انبوه تجربه ها دوروبرم ریخته است. نمی توانم به خیال بافی بپردازم و ناچار بار دیگر اوقات عزیز خواننده را با مطلبی دربارهی عشایر تلف می کنم:
گرگین خان یکی از خانها و خانزاده های محترم عشایر بود ولی از خانها و خان زاده های خیلی محترم نبود. از خانهای درجه ی اول نبود، درد بزرگش هم همین بود."

کتاب اگر قره قاج نبود

محمد بهمن بیگی
محمد بهمن‌بیگی زاده ی ۲١بهمن ۱۲۹8 و درگذشته ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ، نویسندهٔ ایرانی و بنیان‌گذار آموزش و پرورش عشایری در ایران بود. وی در ایل قشقایی در منطقه‌ای بین شهرهای خنج و قیروکارزین در استان فارس به دنیا آمد. پس از پایان دورهٔ کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، با مشاهده دست اول وضعیت عشایر و استفاده از فرصت حضور اصل چهار ترومن در ایران و با قانع کردن دولت وقت به همکاری، در زمینه برپایی مدرسه‌های سیّار برای بچه‌های ایل شروع به فعالیت کرد. او توانست دختران عشایری را نیز...
دسته بندی های کتاب اگر قره قاج نبود
قسمت هایی از کتاب اگر قره قاج نبود (لذت متن)
«اگر پیچ و خم های رودخانه ی قره قاج، آنجا که به نخلستان «مکو»می رسد آن همه دل انگیز نبود؛ اگر بیشه ها و دشت های پیرامونش آن همه درّاج و آهو نداشت؛ اگر پر و بال دراج هایش آن همه رنگین و چشم آهوهایش آن همه سیاه نبود، روز و روزگار من غیر از این بود! اگر این اگرها نبود، من آدمی دیگر و در عالمی دیگر بودم! گوشه ای از سرگذشتم را بشنوید. می کوشم سال و ماهی دراز را لای عباراتی کوتاه بپیچم: در ایل بودم. از غوغای شهرها گریخته به دامن کوه و بیابان آویخته بودم، ولی بیش از پنج سال، تاب و طاقت اقامت در بهشت را نداشتم. باز هوای سفر به سرم زد و فرار را بر قرار اختیار کردم. زندگی من مجموعه ای از این فرارها و قرارهاست. من از فرارهایم خشنودترم و بر این باورم که گهگاه فرار بیش از قرار، دلیری و شهامت می خواهد. هنگامی که ستم ها چنگ و دندان نشان می دهند و توان رویارویی نیست، راهی جز این نمی ماند. دروازه های شهرها بر رویم بسته بود. از زندگی در شهرهای ایران خاطره های تلخ داشتم. به خیال فرنگ افتادم. اروپا و آمریکا چشمک می زدند. چادر اقامتگاهم پر از کتاب بود. کتاب هایم خاموش نبودند. وسوسه می کردند. قصدم این بود که مانند بسیاری از فراری ها و ایران گریزها بروم و بمانم و بقیه ی عمر را در گوشه های دنج دنیا به سر برم. شرقی ساده لوحی بودم. خوشبختی را در غرب فریبنده جست و جو می کردم.»