کتاب کلید فهم مثنوی

The Key to Understanding Mathnavi
  • 10 % تخفیف
    295,000 | 265,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 6430
شابک : 9789642246106
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 420
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب کلید فهم مثنوی اثر پیمان آزاد

"کلید فهم مثنوی" کتابی است به قلم "پیمان آزاد" که در آن نویسنده از آثار مولانا، یعنی مثنوی و دیوان شمس، به عنوان ابزار خودشناسی یاد می کند. او به این مساله اشاره می کند که هدف غایی مولانا از خلق آثاری با ظرفیتی این چنین بالا، تنها افزایش معلومات و محفوظات بشر نبوده، بلکه مولوی می خواسته با این کار، نسل های متمادی را در تجربیات خودش شریک کند. او "کلید فهم مثنوی" را در اندیشیدن به این سوال می داند که چرا میان انسان و طبیعت جدایی افتاده است؟
مولوی با هر کتابی که می نوشته، در صدد این نبوده که تنها جای یک کتاب خالی را پر کند و یا از کتاب دیگر و نویسنده ی دیگری گوی سبقت برباید. او خواسته که پایه های ذهنی انسان را به لرزش درآورد تا بار دیگر که این پایه ها در جای خود قرار می گیرند، هیچ مساله ای نتواند آن ها را متزلزل و آشفته کند. وحدت و یگانگی فکری، واقع بینی، اندیشیدن به خود و خودشناسی، فحوای کلام مولوی است و در سراسر آثارش به چشم می خورد.
"پیمان آزاد" در "کلید فهم مثنوی"به دنبال این است تا رویکردهای کاربردی و عملی آن را در حیات روحی، روانی و معنوی انسان نشان داده و به خواننده بشناساند. او این اثر را از پژوهش ها و تحقیقاتی که در حوزه های مطالعاتی دیگر مثنوی صورت می گیرد جدا کرده و به طور ویژه بر جنبه ی کاربردی بودن این کتاب تاکید می کند. مثنوی یک گنجینه ی درخشان و ارزشمند در ادبیات ماست و "کلید فهم مثنوی" از "پیمان آزاد"، در این گنجینه را می گشاید تا هر کس به سهم خود، جواهری از خودشناسی را در آن بیابد.

کتاب کلید فهم مثنوی

پیمان آزاد
دکتر پیمان آزاد در سال 1326 در تهران متولد شده.دوران کودکی و نوجوانی خود را با انبوهی از سوالات بی جواب پشت سر گذاشته؛ سوالاتی بر محور فقر، تبعیض، اجحاف، سنت، باور، ایدئولوژی!بعدا به تفکری دل بسته و زمانی که داعیه پاسخ گویی به این سوالات را داشته و در این زمینه با تعصب قلم زده، آثاری که امروز غالبا فراموش شده اند.نویسنده زندگی خود را به دو دوره تقسیم می کند: دوره ای که در بی خبری نسبت به حقیقت گذشت، و نویسنده غالبا متوجه بیرون از خود بوده است، و دوره ای که وی متوجه درون شده و بیگانه ای را در ...
قسمت هایی از کتاب کلید فهم مثنوی (لذت متن)
مولانا مراحل شناخت را پشت سر می گذارد تا به آگاهی و فراآگاهی و شعور کیهانی می رسد. شعور کیهانی یعنی حجاب های جزم اندیشی را رها می کند و دید او وسعت کهکشانی می گیرد. این راه را «آگاهی عرفانی» برای او فراهم می کند. آگاهی عرفانی یعنی در شناخت «خود» فرارفتن از حس و عقل در مقام طفیلی بودن و مزاحمت. در این مرحله از آگاهی است که مولانا عروج عرفانی خود را آغاز می کند. حجم دانستگی مشکل انسان است و همیشه هم اینطور بوده، راهگشای او نیست. غرق شدن در معانی مع الفارق در مثنوی هم کمکی به انسان نمی کند. آدمی گیج می شود. مولوی مثنوی را نسروده که ما را گیج کند، ما را بترساند، ما را مرعوب کند، بین روایت ها و قرائت های مختلف سرگردان کند. او می خواهد ما را از گیجی و سردرگمی درآورد. مثنوی کلید روشن بینی و رهایی ماست. بنابراین چنین برخوردی نقض قرض است و این قلم می خواهد به کلی فارغ از آن باشد، چنانچه بتواند. فایدۀ مثنوی در معرفی انسان به خود اوست. مثنوی آینه است که من و شما خود را در آن ببینیم. بفهمیم که چه مصیبتی بر سر خود آورده و می آوریم. شاید تکانی بخوریم. مثنوی دفتر انسان شناسی است. شناخت انسان تحول و تغییر اوست. بنابراین وقتی مثنوی را از این دیدگاه می خوانیم، می توانیم امیدوار باشیم که تأثیر هر چند اندک در روح و روان ما خواهد داشت و ما دست خالی باز نمی گردیم.