کتاب سفر شهرزاد به غرب

Scheherazade Goes West
فرهنگ های متفاوت،حرم های متفاوت
کد کتاب : 64346
مترجم :
شابک : 978-6008883753
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سفر شهرزاد به غرب اثر فاطمه مرنیسی

فاطمه مرنیسی در کتاب سفر شهرزاد به غرب به بررسی تصویر ارائه شده از #زنان مسلمان در #فرهنگ و آداب اسلامی می‌پردازد؛ منابع فرهنگی مختلفی چون؛ داستان‌ها، فرهنگ قصه‌گویی شفاهی، نقاشی‌ها و مینیاتورهای اسلامی را بررسی می‌کند و در جست‌وجوی پاسخ به این سوال برمی‌آید که در این منابع زنان همواره نقشی پویا و فعال داشته و سرآمد زمانه و اهل فضل و دانش و ماهر در علوم گوناگون بوده‌اند، چرا همین زنان وقتی به #غرب سفر کرده‌اند و در فرهنگ و #هنر غربی بازنمایی شده‌اند، به ناگاه تصویری منفعل، بی‌حرکت و گویی اسیر پیدا کرده‌اند؟
مرنیسی برای پاسخ به این سوال، #شهرزاد قصه‌گوی هزارویک‌شب را به عنوان شخصیت اصلی برای مقایسه برمی‌گزیند. سفر شهرزاد به غرب درواقع سفر خواننده کتاب به مسیر شناخت و مشاهده‌گری هم هست.

کتاب سفر شهرزاد به غرب

فاطمه مرنیسی
فاطمه مرنیسی (زادهٔ ۱۹۴۰ در فاس، مراکش- درگذشتهٔ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ در رباط، مراکش) فعال حقوق زنان، نویسنده و جامعه‌شناس مراکشی بود.او علوم سیاسی را در دانشگاه سوربن و سپس دانشگاه براندیس آموخت و از آنجا دکتری گرفت. مطالعات او بیشتر دربارهٔ جامعه‌شناسی، زنان و نقش آنان در اسلام، و فمینیسم اسلامی است. مرنیسی اولین زنی بود که شهامت زیادی برای دست گرفتن موضوع‌هایی که در ارتباط با تفسیر قرآن و متون سنتی اسلامی تابو به حساب می‌آیند نشان داد. نخستین کتاب او به نام آنسوی حجاب یکی از ...