کتاب فلسفه و امید اجتماعی

Philosophy and social Hope
کد کتاب : 65014
مترجم :
شابک : 978-9643127794
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1400
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه و امید اجتماعی اثر ریچارد رورتی

فلسفه از عصر افلاطون، معرفت حقیقی و رسوخ به پس‌نمودها و دست‌یافتن به واقعیت بنیادین را هدف خود قرار داده است. ریچارد ررتی می‌گوید پراگماتیسم در برابر این سنت فلسفی، فلسفه‌ی امید را به میان می‌آورد.
ریچارد ررتی، یکی از برانگیزاننده‌ترین چهره‌ها در بحث اخیر فلسفی و در بحث گستره‌تر ادبی و فرهنگی، در این مجموعه، شماری از نوشته های فلسفی، سیاسی و فرهنگی را گرد آورده است که بسیاری از آن‌ها برای نخستین‌بار در قالب کتاب چاپ می‌شود. در بازگویی خاطراتی جذاب، شرح می‌دهد که چگونه از افلاطون دور و به ویلیام جیمز و جان دیویی نزدیک شد و به روایت خودش از پراگماتیسم دست یافت. ررتی می‌گوید نکته‌ی مهم این نیست که اندیشه‌های ما با واقعیتی بنیادین متناظر باشد، بلکه این است که در انجام‌دادن وظیفه‌های عملی‌مان به ما کمک کند و جامعه‌ی عادلانه‌تر و مردم سالارانه‌تری به وجود آورد.
ررتی در درآمد کتاب با نام «نسبی‌گرایی» و در پسگفتاری درباره‌ی رواج نامیمون اصطلاح «پسامدرن» به این اتهام که او «نسبی‌گرایی پسامدرن» است، پاسخ می‌گوید.
ررتی در این جستارها، مقاله‌ها و سخنرانی‌های شیوا، که مخاطب همه‌ی آن‌ها گسترده است، از باورهای اصلی فلسفی‌اش و چگونگی ربط آن‌ها به امیدهای سیاسی‌اش خلاصه‌ی جذابی به‌دست می‌دهد؛ همچنین درباره‌ی آمریکای معاصر، عدالت، آموزش و عشق، نگرش‌های چالش‌گری عرضه می‌دارد. حاصل کار، درآمدی عالی به اندیشه‌ی یکی از اندیشمندان برجسته‌ی امروز است.

کتاب فلسفه و امید اجتماعی

ریچارد رورتی
ریچارد مک کی رورتی (Richard Rorty) (زادهٔ ۴ اکتبر ۱۹۳۱ – درگذشتهٔ ۸ ژوئن ۲۰۰۷)، از مهم‌ترین فیلسوفان تحلیلیِ معاصر و به‌عقیدهٔ برخی بزرگترین فیلسوف آمریکایی است. وی نظرات بدیعی در سنت پراگماتیستی ارائه کرده‌است. هرچند برخی او را به‌دلیل عقاید نسبی‌گرایانه‌اش پسامدرن دانسته‌اند، وی چنین عنوانی را نمی‌پذیرفت و آن را اساساً بی‌معنا می‌پنداشت. اگر بخواهیم دقیقتر ردهٔ رورتی را بیان کنیم باید او را فیلسوف پسا تحلیلی (post-analytical) عمل گرا ب...
دسته بندی های کتاب فلسفه و امید اجتماعی