کتاب تاریخ ادبیات ایران - جلد 1

History of Iranian literature
خ‍لاص‍ه ج‍ل‍د اول و دوم
کد کتاب : 36568
شابک : 978-9643110130
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1953
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 33
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

تاریخ ادبیات ایران 1
History of Iranian literature
(خلاصه جلد اول و دوم تاریخ ادبیات در ایران از آغاز عهد اسلامی تا اوایل…)
کد کتاب : 65146
شابک : 978-9643200152
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 616
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ ادبیات ایران - جلد 1 اثر ذبیح الله صفا

"تاریخ ادبیات در ایران" به تالیف دکتر "ذبیح الله صفا" مجموعه ای است چند جلدی که به تدریج طی سه دهه از سال های 1332 تا 1362 به انتشار رسیده است. خلاصه ی جلد های اول و دوم این مجموعه در قالب یک کتاب تحت عنوان "تاریخ ادبیات ایران" توسط نشر ققنوس به عرصه ی چاپ رسیده است.
آنچه در این اثر به آن پرداخته شده، تاریخ ادبی ایران است که از آغاز دوره ی اسلام تا ابتدای قرن هفت هجری و دوران یورش تاتار و مغول به ایران پیگیری شده است. "ذبیح الله صفا" علت تالیف این کتاب به صورت خلاصه را چنین اعلام داشته که کتاب اصلی به جهت مفصل بودن، بیشتر مورد استفاده ی محققین تاریخی و ادبی قرار می گیرد؛ اما اگر قرار باشد مطالبی به صورت مدون از "تاریخ ادبیات ایران" جهت مطالعه ی دانشجویان و علاقمندان ارائه شود، کتاب پیش رو به خوبی از عهده ی این وظیفه برمی آید.
"تاریخ ادبیات ایران" از سه بخش اصلی تشکیل شده که بازه ی زمانی مدنظر کتاب در آن به سه دوره شکسته شده است. داخل هر بخش باز هم این بازه های زمانی به طور دقیق تری تقسیم شده اند و وضعیت ایران از جهات سیاسی، اجتماعی، علمی و ادبی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از ویژگی های قابل توجه این کتاب، معرفی بزرگ ترین شاعران پارسی گوی در کنار نویسندگان به نثر پارسی است که اطلاعات بی نظیری را از بیش از پنجاه شاعر و نویسنده ی پارسی نویس ارائه می کند و علاوه بر آن، تازی گویان ایرانی در شعر و نثر را نیز به خواننده معرفی می کند.

کتاب تاریخ ادبیات ایران - جلد 1

ذبیح الله صفا
سید ذبیح الله صفا شهمیرزادی شناخته شده با نام ذبیح الله صفا (۱۲۹۰–۱۳۷۸ خورشیدی) پژوهشگر، مترجم، مصحح متون، استاد ممتاز دانشگاه تهران و شخصیت برجستهٔ ادبی در ایران معاصر است. از تألیفات مشهور او کتاب های تاریخ ادبیات در ایران و حماسه سرایی در ایران است. او از جمله نویسندگان اصلی دانشنامه ایرانیکا بود.ذبیح اللّه صفا در ۱۶ اردیبهشت ۱۲۹۰ در شهمیرزاد از توابع شهرستان سنگسر در استان سمنان زاده شد. پدرش سید علی اصغر صفای شهمیرزادی در بابل بازرگان بود. دوره آموزش ابتدایی را در سال ۱۳۰۴ در بابل ...
دسته بندی های کتاب تاریخ ادبیات ایران - جلد 1
قسمت هایی از کتاب تاریخ ادبیات ایران - جلد 1 (لذت متن)
ابوریحان بیرونی از افرادی است که در دنیای قدیم کمتر نظیر دارند و او را بحق می توان در ردیف محمدبن ذکریای رازی و ابونصرفارابی و ابوعلی سینا قرار داد. روش او در تحقیق به حدی دقیق و اقوال وی به درجه ای موثق است که هیچ گاه ارزش علمی خود را از دست نخواهد داد. این مرد دقیق النظر دقت و اصابت نظر خود را به واقع مدیون مطالعات فلسفی خویش است اما او در فلسفه پیرو روش متعارف عهد خود یعنی آن روش که به وسیله کندی و فارابی و نظایر آنان تحکیم و تدوین شده بود، نیست بلکه به عقاید خاص و روش جداگانه و شکوک و ایرادات خود بر ارسطو ممتاز است.