کتاب معناسازی

Making meaning : inference and rhetoric in the interpretation of ‭cinema
استنتاج و بلاغت در تفسیر سینما
کد کتاب : 67949
مترجم :
شابک : 978-9642321438
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب معناسازی اثر دیوید بوردول

کتاب «معناسازی» 11 فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «ساختن معنای فیلم»، «عادت‌ها و تجربه‌ها»، «تفسیر به مثابه تحلیل»، «تفسیر نشانگانی»، «حوزه‌های معناشناختی»، «قالب‌ها و روش‌های ابتکاری»، «دو طرح نمودار بنیادی»، «طرح‌واره‌های متنی»، «تفسیر در مقام ریطوریقا»، «ریطوریقا در عمل: هفت الگو از فیلم روانی» و «چرا نباید فیلم را خواند؟».

دیوید بردول در این کتاب تحلیلی از نظام تفسیری مطالعات سینمایی ارایه کرده است. بنا به باور نویسنده محوریت قواعد تفسیری در مطالعات سینمایی، تاثیرات ناگواری برجای گذاشته است. به عبارتی دیگر او در این کتاب با انتقاد از جریان رایج نقد و تفسیر فیلم در میان منتقدان در جست‌وجوی یک نظام متفاوت برای تحلیل و تفسیر است که به خوانش‌های جدید از سینما خواهد رسید. صحبت از قصه فیلم، لفاظی و سخن‌پردازی در مورد علاقه شخصی و یا عدم علاقه به برخی از تصاویر فیلم‌ها، از سوی منتقدان در جریان نقد فیلم از سوی نویسنده در این کتاب، کاری عبث شمرده می‌شود.

کتاب معناسازی

دیوید بوردول
دیوید بوردول (David Bordwell) (زادهٔ ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۷) نظریه‌پرداز فیلم و تاریخ‌نگار آمریکایی است. او استاد بازنشستهٔ فیلم از دانشگاه وایشنگتون-مدیسون است. همسر او کریستین تامسون نیز از جمله نظریه‌پردازان و تاریخ‌نگاران سرشناس آمریکایی است. این دو به اتفاق هم کتاب‌های هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشته‌اند. هم‌اکنون کتاب هنر سینما در ایالات متحده به‌عنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما محسوب می‌شود.دیوید بوردول یک پژوهشگر پرکار است. او علاقه...
دسته بندی های کتاب معناسازی