کتاب چهار رساله در باب شر و مشیت

Dialogues and Essays
(روزگار نخست)
کد کتاب : 68086
مترجم : فرشته خسروی
شابک : 978-6008584261
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 285
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 64
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب چهار رساله در باب شر و مشیت اثر مجموعه ی نویسندگان


کتاب چهار رساله در باب شر و مشیت شامل چهار رساله است که یکی از آنها نوشته ی ماکسیموس صوری، یکی نوشته ی سنکا و دوتای دیگر به قلم پروکلوس است. این فیلسوفان باستانی در این چهار رساله به مشیت الهی و چرایی وجود شر و مبدأ آن می‌پردازند و به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ می‌دهند.
لوکیوس سنکا اهل رم، فیلسوف رواقی، سیاستمدار، نمایشنامه نویس، معلم و مشاور پرقدرت و بانفوذ نرون بود و در او به خصوص در سالهای اول سلطنتش نفوذی بسیار قوی ای همراه بوروس و اگریپینا داشت که فوق‌العاده عظیم بود، به خصوص در سال اول از سلطنت نرون مادر وی نفوذی ویرانگر حتی در مقابل سنکا و بوروس بر روی نرون داشت در اخر همگی یک به یک مجبور شدند به اتهام همدستی در توطئه قتل امپراتور خودکشی کنند.
پروکلس لیکایوس یک فیلسوف نوافلاطونی یونانی بود. او آخرین فیلسوف بزرگ دوران کلاسیک به شمار می‌آید. می‌توان پروکلس، پس از فلوطین از جمله تاثیرگذارترین فیلسوفان نو افلاطونی دانست که بر فلسفه و کلام اسلامی-مسیحی و یهودی تاثیر گذاشته‌اند. کتاب پایه‌های الهیات (Elements of Theology) نوشته پروکلس تأثیری به جای ماندنی بر فلسفه در حال شکل گیری، در فرهنگ اسلامی و حتی بر برخی نحله‌های نظری عارفان نهاد. مهمترین نوشته‌های وی یاداشت‌هایی است که درباره دیالوگ‌های افلاطون نوشته و در آن‌ها وی سیستم فلسفی خود را ارائه داده‌است. ماکسیموس صوری هم فیلسوف پیرو مکتب افلاطون است.

کتاب چهار رساله در باب شر و مشیت

قسمت هایی از کتاب چهار رساله در باب شر و مشیت (لذت متن)
او، پسر کرونوس، سخن گفت و سرش را با آن ابروان تیره تکان داد. دا با سر تکان دادن زئوس زمین و همه ی آنچه روی زمین تغذیه می شود شکل گرفت، دریا شکل گرفت و همه ی آنچه که در آن متولد می شود، هوا شکل گرفت و همه ی موجوداتی که در آن پرواز می کنند، آسمان ها شکل گرفتند و هر آنچه در آسمان ها می جنبد. این همه کار، حاصل سر تکان دادن زئوس است. تا اینجا من به هیچ سروش غیبی نیاز ندارم. هومر را باور دارم، به افلاطون اعتماد دارم و برای اپیکور تأسف میخورم.