کتاب بر دیوار کافه

On the wall of the cafe
کد کتاب : 6833
شابک : 9786004050227
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 196
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب بر دیوار کافه اثر احمدرضا احمدی

کتاب " بر دیوار کافه" نوشتهٔ احمدرضا احمدی، به شیوه‌ای غیرمعمول، داستان زندگی یک کارگردان سینمایی را روایت می‌کند. این کارگردان در دوران تحصیل خود، یک کافه در پاریس را به عنوان مکانی برای ملاقات و تفریح انتخاب کرده است. این کافه ویژگی منحصر به فردی دارد که مشتریانش بر روی دیوارهایش یادگاری‌ها و نکته‌های کوتاهی را جاگذاری می‌کنند و راوی داستان همواره از خواندن و ثبت این نکته‌ها بر روی دیوار کافه لذت می‌برده است.

داستان‌های این کتاب در بیست اپیزود تقسیم‌بندی شده‌اند و هر یک از این اپیزودها از یادداشت‌های کوتاهی که بر روی دیوار کافه نوشته شده‌اند، الهام گرفته‌اند. راوی داستان به ترتیب به سراغ افرادی می‌رود که این یادداشت‌ها را نوشته‌اند و از آن‌ها خواسته می‌شود تا داستان زندگی‌شان را در برابر دوربین بیان کنند. این داستان‌ها به طور شاعرانه و خلاقانه، وجوه مختلف زندگی انسانی را در بر دارند و به طرزی بی‌پرده انسانیت، احساسات و تجربیات را مطرح می‌کنند.

کتاب "بر دیوار کافه" بر اساس موضوعات متنوعی نوشته شده است و احمدرضا احمدی با توانایی در نگارش مستندها و کشف لایه‌های پنهان درونی انسان‌ها، تنها در یک سبک نمی‌نویسد. احمدرضا احمدی با پیوسته‌گرایی تا توصیف عمیق‌ترین زوایای ذهنی افراد، اندیشه‌ها و ارزش‌هایشان را به نمایش می‌گذارد. این اثر با استفاده از لغت‌ها و عبارات شاعرانه، احساسات و رویدادهای زندگی را در داستان‌ها جاودانه می‌سازد.

نویسنده، احمدرضا احمدی، با پایه‌گذاری جدیدی در شعر معاصر ایران ظهور کرد. او با استفاده از پشتوانه ادبیات کهن ایران و غنای شعر نیمایی، نوآوری‌های جدیدی را در شعر معاصر به ارمغان آورده است. اثر اولین جدی او در سن بیست سالگی به دست آمد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. احمدرضا احمدی به عنوان یک شاعر، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس، توانایی در انتقال مسائل اخلاقی و انسانی را دارد. همچنین، اثرهایش در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و او در سال ۱۳۷۸ به عنوان تقدیر از آثارش، تندیس مداد پرنده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کرد.

کتاب بر دیوار کافه

احمدرضا احمدی
احمدرضا احمدی (زاده ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان) شاعر و نمایشنامه‌نویس و نقّاش ایرانی است.آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملاً متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد.احمدرضا احمدی بنیان‌گدار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شع...
قسمت هایی از کتاب بر دیوار کافه (لذت متن)
هنوز زندگی بر چهره اش مسلط نشده بود. فیلم برداری را از کمد لباسش شروع کردیم. در کمد پیراهن های مردانه سیاه مندرس بود. صدای دریا می آمد که صدای دریا را ضبط کردیم. گفت: «دلم همیشه می خواست در این اطراف کوه آتش فشان بود. ذوب کوه را خیلی دوست داشتم فقط در فیلم های سینمایی دیده بودم.» روی ملافه های سفید و پاکیزه اش بچه گربه ها می دویدند. گاهی آن ها را بغل می کرد و نوازش می کرد. گفت: «شما را حتما پیرمرد صاحب کافه فرستاده است و شما حتما مشتاق بودید صاحب خط را ملاقات کنید. من سال ها است کسی را ندیده ام و کسی به ملاقات من نیامده است، حس می کنم هنوز خاکستری گرم هستم که از مردگان فاصله گرفته ام. در این منطقه بر همه دیوارهای خانه های مخروبه، تصویر زنی نقاشی شده است در زیر هر عکس شعری نوشته شده است. هر روز می روم به تصویر زن نگاه می کنم که محو نشود. به این تصویر خو گرفته ام و برای همین تصویر زن در این روستای دور افتاده مانده ام. همه شعرهای زیر تصویر زن با ضمیر تو آغاز می شود و با ضمیر تو به پایان می رسد.