کتاب طنزیمات رولت روسی

Russian roulette
کد کتاب : 69344
شابک : 978-6227390209
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 130
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب طنزیمات رولت روسی اثر فریور خراباتی

"طنزیمات رولت روسی" کتابی است به قلم نویسنده و روزنامه‌نگار طنزپرداز، "فریور خراباتی" که به عنوان یکی از طرفداران فرهنگ و ادبیات روسیه با نوشتن اثر پیش رو تلاش کرده است تا تاریخ روسیه را از دریچه‌ی تفریح و طنز پاس بدارد.
روسیه به عنوان کشوری در شمال غربی ایران، روزگاری با کشور ما مرز زمینی داشته و هنوز هم همسایه‌ی آبی خزر محسوب می‎شود. نویسنده اشاره کرده که اگر اطلاعات مخاطب از این کشور تنها به همین مقدار محدود می‌شود، خواندن کتاب "طنزیمات رولت روسی" می‌تواند چیزهای زیادی را از روسیه به او بیاموزد و ادعا می‌کند که اگر مخاطبش روسیه را بهتر از اینها می‌شناسد و چهره‌های برتر آن را همراه با دستاوردهایشان به خاطر دارد، باز هم خواندن کتاب "طنزیمات رولت روسی"، اوقات مفرحی را برای او فراهم خواهد کرد و دانسته‌هایش را نیز جلا خواهد بخشید.
"فریور خراباتی" کتاب را با توصیفی از قوم وارگ شروع می‌کند و سپس به سراغ تاریخ حاکمان کشور می‌رود و سرانجام آن را با پرداختن به اوضاع و احوال گورباچف به پایان می‌رساند. یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب "طنزیمات رولت روسی"، ارائه‌ی منبعی از اصطلاحات و واژگانی است که در مکتب کمونیسم به وفور از آن استفاده می‎شود و متعاقبا در این کتاب نیز به چشم خواهد خورد. از جمله‌ی این اصطلاحات می‎توان به توضیح واژگان پرولتاریا، بورژوازی و جنگ سرد اشاره کرد.
"فریور خراباتی" در "طنزیمات رولت روسی"، فراز و نشیب‌های تاریخ روسیه را زیر ذره‌بین می‎برد و داستان‌های کوتاهی از آن، جهت درک بهتر سرنوشت روسیه روایت می‌کند. نویسنده به دلیل عشق و علاقه‌اش به ادبیات و فرهنگ روس، کتاب را با کمترین تحریف ممکن و با بهره گیری از نقل قول‌های مورخان به نگارش درآورده است.

کتاب طنزیمات رولت روسی

فریور خراباتی
فریور خراباتی از طنزپردازان معاصر متولد سال 1365 می باشد.
قسمت هایی از کتاب طنزیمات رولت روسی (لذت متن)
الکساندر دوم زمانی به قدرت رسید که دهن مردم روسیه… یعنی مردم روسیه خیلی دچار مشکل بودند. به صورتی که الکساندر دوم خودش همان ابتدا گفت: «حکومت با کفر بمونه، با ظلم هم بمونه، وجدانا با این کثافت کاری هایی که ما کردیم، نمی مونه!» در نتیجه، روز اول که به قدرت رسید به سراغ سرف داری یا همان رعیت داری رفت. آن زمان در روسیه حدود 23 میلیون رعیت داشتیم که خودش اندازه ی جمعیت هفت هشت کشور جهان بود! یعنی روسیه به اندازه ی جمعیت آن زمان اروپا، فقط رعیت داشت! وضعیت زندگی این رعیت ها به صورتی بود که حتی فرض محال اگر گوشتی در خورش داشتند، ارباب ها می آمدند و گوشت ها را می خوردند. مردم برای زندگی مجبور بودند کشاورزی کنند. در هوای سرد روسیه که اگر شما هویج بکارید، در خوشبینانه ترین حالت می توانید برفک یا یخمک برداشت کنید، سیب زمینی معروف ترین ماده ی خوراکی بود که آنها کشت می کردند. تازه بخش زیادی از آن را هم باید به عنوان مالیات توی شکم ارباب ها می ریختند. الکساندر دوم همان ابتدا سرف داری را لغو کرد. ارباب های آن زمان روسیه که فقط اربابی کردن بلد بودند، ناگهان از کار بیکار شدند. همین تصمیم باعث شد که نیروی کار از روستاها به شهرها بروند و در کارخانه ها مشغول کار شوند. هرچند در منابع مختلف آمده که سرکارگران و روسای کارخانه های روسیه بلایی سر رعیت ها آوردند که آنها بعد از یک هفته به غلط کردن افتادند و ترجیح دادند که به همان زمین های کشاورزیشان برگردند. در واقع الکساندر دوم آنقدر کشکی و کیلویی قانون سرف داری را لغو کرد که مردم نه در روستاها وضعیت خوبی داشتند و نه در شهرها! همین باعث شد که کشاورزان باهوش خطاب به تزار خود بگویند: «بیا! بشین تا انقلاب نکنیم اسکل» و انگشت شستشان را به او نشان دهند.