کتاب داستان یک روح

Story of a soul
متن کامل بوف کور صادق هدایت شرح و تفسیر بوف کور
کد کتاب : 6985
شابک : 978-9643200947
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1383
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب داستان یک روح اثر سیروس شمیسا

"داستان یک روح" کتابی است از دکتر "سیروس شمیسا" که در آن "متن کامل بوف کور صادق هدایت به همراه شرح و تفسیر بوف کور" گنجانده شده است. رویکرد "سیروس شمیسا" در نقد و تحلیل این شاهکار ادبی معاصر، بهره گیری از نظریه های روان شناختی "کارل یونگ"، فیلسوف و روانپزشک سرشانس سوئیسی می باشد.
اگر شما هم از علاقمندان به ادبیات فارسی باشید، قطعا با شاهکار "بوف کور" از "صادق هدایت" آشنا هستید؛ بسیاری این اثر معروف و درخشان را خوانده اند و بسیاری اگر خود کتاب را نخوانده باشند، با اسامی، داستان و شهرت آن آشنا هستند. اما یکی از مواردی که بسیاری از خوانندگان "بوف کور" به آن اذعان دارند، پیچیدگی داستان و لایه های پنهان آن است که سبب شده تا حتی بعد از چندین بار خواندن، باز هم نکات جدیدی به چشم مخاطب بیاید. شاید احاطه یافتن به داستان و درک این نکات، برای خواننده ی معمولی کمی دشوار باشد اما دکتر "سیروس شمیسا" که از پژوهشگران ادبی به نام ایرانی است، این نکات را استخراج کرده و در کتاب "داستان یک روح" به طور کامل تشریح می کند.
از جمله موضوعاتی که "سیروس شمیسا" در "داستان یک روح" مورد بررسی قرار داده می توان به مواردی همچون انشقاق، تناسخ، ازدواج جادویی، موجود دو جنسی، اصل تانیث و ارتباط آن با مرگ، مواجهاتی با خود و با روح، ماهیت روان زن و مرد، پرسونا، بحث من یا خود، سمبل های به کار رفته در داستان بوف کور، آیین های فرهنگی ایران و هند، آیین تانترا، شباهت های میان بوف کور و دیگر آثار ادبی، گفت و گو ها و مضامین به کار رفته در کتاب اشاره کرد.

کتاب داستان یک روح

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...
قسمت هایی از کتاب داستان یک روح (لذت متن)
هدف کلی کتاب بوف کور نشان دادن تلاش آدمی برای داشتن زندگی آرام و بی دردسر کامل است که با وحدت روح و جسم و یکی شدن زن و مرد تحقق می یابد.شاید بتوان این یکی شدن را در بخش اول کتاب شدنی دانست چون داستان این بخش در عالم نظر و فکر روی می دهد ولی در بخش بعد که زندگی حقیقی راوی بیان می شود تلاش برای یکی شدن به شکست می انجامد.در حقیقت بودن یک روح در دو جسم چیزی نیست که به حقیقت بپیوندد و در نهایت قهرمان داستان - که در طول تاریخ هم فردی شکست خورده است - شبیه پیرمرد خنزر پنزری شده که به اندیشه ی آماتورهای این تلاش نا فرجام پوزخند می زند.از مثال هائی که شمیسا در این رابطه مطرح می کند داستان رانده شدن آدم و حوا از بهشت خلد است.آدم در بهشت هم نتوانست با حوا به وحدت برسد.