کتاب استیلای امر منفی

On Hegel
کد کتاب : 70736
مترجم :
شابک : 978-6227178241
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب استیلای امر منفی اثر کارین دبور

گئورگ ویلهلم فریدریش هگل فیلسوف بزرگ آلمان‌ی و یکی از پدیدآورندگان ایده‌آلیسم آلمانی بود.هگل ملزومات ایده‌آلیسم مطلق را ایجاد کرد.تاریخ‌گرایی و ایده‌آلیسم او انقلاب عظیمی در فلسفهٔ اروپا به وجود آورد.
هگل را می‌توان آخرین فیلسوف مکتب ایدئالیسم دانست.
هگل از دید مارکس: مارکس از بزرگترین شاگردان هگل و از جمله کسانی است که فلسفهٔ او را با توجه به نظرات خود باز تعریف کرد.
مارکس به اعتقاد خود هگل را از روی سر، بر روی پاهایش قرار داد. بدین معنا که فلسفه و روش او را که دیالکتیک بود به نحوه پویاتری سرانجام بخشید. مارکس روش دیالکتیک هگل را که بر اصل تضاد برقرار بود در عرصهٔ زندگی بشری وارد کرد.
دیالکتیک فلسفه هگل عبارت بود از انتزاعی که در هنگام رویارویی دو نیروی متضاد در وقایع تاریخی و رویدادهای تعیین‌کننده در تاریخ به وجود می‌آمد. او می‌گوید دیالکتیک، هم نهادهٔ مقابل‌ها یا ضدهاست. هر مفهوم که ما دربارهٔ آن می‌اندیشیم، در آغاز، محدودیت‌های خود را به ما نشان می‌دهد و به ضد یا مقابل خود یا به نفی خود تحول می‌یابد.
این خوانش گسترده و بدیع با تمرکز بر علم منطق، قدرت و همچنین محدودیت فلسفه هگل را آشکار می کند. دبور با تکیه بر روایت اولیه هگل از تعارضات تراژیک، شکلی از منفی گرایی را وارد بازی می کند که خوش بینی ذاتی مدرنیته و دیالکتیک هگلی را به چالش می کشد.

کتاب استیلای امر منفی

کارین دبور
کارین دی بوئر در دانشگاه‌های آمستردام و لوون تدریس کرده است و در حال حاضر مدرس فلسفه در دانشگاه گرونینگن هلند است. او نویسنده کتاب اندیشیدن در پرتو زمان: رویارویی هایدگر با هگل (2000) و مقالات متعددی درباره کانت، هگل، هایدگر، تراژدی و تفکر معاصر فرانسوی است.
دسته بندی های کتاب استیلای امر منفی
نکوداشت های کتاب استیلای امر منفی
Here is a unique and fresh approach to Hegel's thought.
در اینجا یک رویکرد منحصر به فرد و تازه به اندیشه هگل است.
Rodolphe Gasché

This is a great accomplishment that offers a fresh, actual, and highly insightful re-reading of Hegel as the philosopher of modernity's self-criticism
این دستاورد بزرگی است که بازخوانی تازه، واقعی و بسیار روشنگرانه ای از هگل به عنوان فیلسوف خودانتقادی مدرنیته ارائه می کند.
Angelica Nuzzo

قسمت هایی از کتاب استیلای امر منفی (لذت متن)
تردیدی نیست که مشخصه ی بارز فلسفه ی هگل، درک وی از تراژدی یونانی است. متون گوناگونی، از جمله پدیدارشناسیدوح بر اهمیتی که هگل برای تراژدیهای واقعی قایل میشود گواهی میدهند. با وجود این، نقش تراژدی در اندیشه ی هگل از قلمرو تجربه انضمامی انسان و بازنمایی زیباشناسانه ی آن بسیار فراتر می رود. این امر پیشاپیش در جستاری درباره ی حق طبیعی مشهود است، یعنی جایی که هگل به تراژدیای «که امر مطلق دائما خود را دچار آن میسازد» اشاره می کند. در فصل حاضر، توضیح هگل در باب تراژدی در جستاری دربارهی حق طبیعی و پدیدار شناسی روح مورد بررسی قرار می گیرد تا الزامات آن برای فلسفهی هگل به مثابهی یک کل آشکار شود. استدلال خواهم کرد که هر دو متن مزبور، به جای آن که به تقدیر قهرمانان تراژدیها بپردازنده کشمکش تراژیک بین تعینات متضاد یک اصل بنیادی خاص را مدنظر قرار می دهند.