کتاب نویافته شهر سوخته

The newly discovered burnt city
کد کتاب : 71564
شابک : 978-9643795467
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 182
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب نویافته شهر سوخته اثر سیدمنصور سیدسجادی

کتاب حاضر نوشته سیدمنصور سیدسجادی در پنج فصل به جایگاه شهر سوخته در تمدن ایرانی، یافته ها، سفال: بازتاب طبیعت روی نقوش سفال شهر سوخته، ارتباطات فرهنگی و بازرگانی آن شهر می پردازد.
شهر سوخته نام بقایای دولت شهر باستانی ایران زمین واقع در شهرستان هامون سیستان است. شهر مزبور در روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. به تشخیص بسیاری از محققان، دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز و تمدن جیرفت همزمان است. نگهبان اما شهر سوخته را جزو آثار ایلامی می‌شمارد. ارفعی در این رابطه گفته‌است که نمی‌داند گل‌نوشته‌های پروتو ایلامی (Proto-Elamite) در شهر سوخته پیدا می‌شود یا خیر، اما در این صورت باید فهمید که آیا اینها از جنوب غربی ایران به آنجا رفته یا واقعا آنجا یک مکتب نوشتن پروتو ایلامی بوده‌است. این را شاید حفاری‌ها بهتر مشخص کنند.کاوش‌های باستان‌شناسی سیدمنصور سیدسجادی سرپرست کاوش‌های شهرسوخته در سال ۱۴۰۰ به یافت لوح حسابداری آغاز ایلامی (Proto-Elamite) در شهر سوخته انجامید. در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تیر ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

کتاب نویافته شهر سوخته

سیدمنصور سیدسجادی
سید منصور سید سجادی متولد سال ۱۳۲۷ شهر کرج است.وی پس از گذراندن دوره دبیرستان در رشته ادبیات و علوم انسانی به عنوان ‏دانشجوی رشته ادبیات وارد دانشگاه تهران شد. وی بر حسب اتفاق به دلیل بدست نیاوردن نمرات کافی بناچار وارد رشته باستانشناسی گردید ‏و پس از چند دوره حفاری در نقاط مختلف ایران و همکاری با باستانشناسان برجسته جهان، از آن رشته فارغ التحصی گردید و راهی خدمت ‏سربازی شد. سپس به استخدام مرکز باستانشناسی ایران درآمد و بعد از همکاری با آن مرکز با بورس تحصیلی وارد کشور ایتالیا و د...