کتاب بحر طویل های هدهد میرزا

Hodhod Mirza
کد کتاب : 74673
شابک : 978-9646290594
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1390
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بحر طویل های هدهد میرزا اثر ابوالقاسم حالت

این کتاب یک بخش از بحر طویل‌هایی را شامل می‌شود که نویسنده در طول تقریبا سی سال همکاری با هیئت تحریریه هفته‌نامه فکاهی "تو فیق" نوشته و آنها را با نام مستعار "هدهد میرزا" منتشر کرده است.

در تابستان سال ۱۳۱۷، شادروان حسین توفیق هند نامدی جدی و ادبی خود را به یک هفته‌نامه فکاهی تبدیل کرد. اما به دلیل نداشتن تعداد کافی از نویسندگان فکاهی که بتوانند مطالبی برای هفته‌نامه پر کنند، در آغاز مشکلاتی داشتند. این موقعیت باعث شد که تصمیم بگیرد خودش هر هفته چند شعر بسازد و آنها را با نام مستعار "هدهد میرزا" در شهر منتشر کند.

. بحر طویل به معنای شعری است که از تکرار پایه‌های عروضی ساخته می‌شود و در واقع یک تکنیک ادبی است که شاعران گاهی از آن استفاده می‌کنند تا مطالب و مفاهیم مختلفی را به شکل نظمی ارائه دهند. این تکنیک در تعزیه‌ها و نوحه‌های قدیمی نیز به کار رفته است، که علاوه بر محاورات و تقریرات، از این شیوه استفاده می‌شود. برخی از شاعران از تکرار اغلب افعال عروضی در ساخت بحر طویل استفاده کرده‌اند.

کتاب بحر طویل های هدهد میرزا

ابوالقاسم حالت
ابوالقاسم عبداللَّه فرد (۱۲۹۳ – ۳ آبان ۱۳۷۲) متخلص به حالت، شاعر، مترجم و طنزپرداز ایرانی بود. وی، شاعر سرود «پاینده بادا ایران»، اولین سرود ملی ایران بعد از انقلاب، (با آهنگ محمد بیگلری‌پور) است.ابوالقاسم حالت، شاعر، مترجم و طنزپرداز توانای معاصر در سال ۱۲۹۳ در تهران به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی و متوسطه به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد و تا زمان بازنشستگی در خدمت این سازمان بود.ابوالقاسم حالت در جوانی به فراگیری زبان عربی، پرداخت و از سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به...
دسته بندی های کتاب بحر طویل های هدهد میرزا