کتاب فلسفه ذهن

Philosophy of mind
کد کتاب : 74721
شابک : 978-6227719178
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1000
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ذهن اثر محمود خاتمی

فلسفه ذهن رشته ای از فلسفه معاصر است که درباره وجود ذهن منشأ حدوث آن و پدیده ها و رخدادها و حالات ذهنی و تعلق آن به بدن بحث می کند در این فصل آغازین پیش از ورود به مباحث فلسفه ذهن ابتدا میکنیم به کلیاتی درباره تعریف ذهن و موضوع و مسائل و روشهای مطالعه ذهن.
الف. تعریف ذهن
ذهن در عنوان فلسفه ذهن طلحی است برای آن وجه از وجود انسان که غیر از بدن اوست در اینجا نخست به ریشه و معنای آن تنبیه میکنیم و سپس اجمالا به تطور معنای مصطلح آن اشاره میکنیم؛ و البته تفصیل بحث در این باره را در ضمن مباحث آینده وا می رسیم.
موضوع فلسفه ذهن
فلسفه ذهن چنان که از همین عنوان پیداست، بحث درباره ذهن و پدیده ها رخدادها، فرایندها و حالات ذهنی است از آن حیث که (اولا) آیا در واقع وجود دارند یا نده و (ثانیه) در صورت قبول وجود
ذهن و پدیده ها و حالات ذهنی در عالم ،واقع به تبیین حدوث یا عدم حدوث آن از بدن مبادرت میشود و (ثالثا) . قبول عدم حدوث بدنی مسائلی مطرح میشوند و در صورت قبول حدوث از بدن هم (رابعا) در این بحث میشود که آیا پس از حدوث از بدن آنها متمایز از بدن میشوند و ویژگیها و عملکرد متمایز و مستقل و مختص به خود را دارند یا متمایز از بدن مغز و سیستم عصبی نیستند.

کتاب فلسفه ذهن

محمود خاتمی
محمود خاتمی (زادهٔ ۱۳۴۲، تهران) استاد پژوهشی فلسفهٔ دانشگاه تهران است.محمود خاتمی در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. پدرش محمدرضا خاتمی بروجردی از عالمان دینی و مادرش نیز از خاندان طباطبایی بروجردی است. وی تحصیلات مقدماتی را در همان شهر گذرانده و در هر دو سنت ایرانی-اسلامی و غربی تحصیل و پرورش یافت [نیازمند منبع] و تحصیلات و تحقیقات خود رادر زمینه فلسفه در دانشگاه‌های ایران و انگلستان پی گرفت. ابتدا به دانشگاه تهران رفت و درجات کارشناسی فلسفه، کارشناسی ارشد الهیات (ادیان و عرفان)، کارشناسی ا...