کتاب مقالاتی چند درباره اوستا

Several articles about Avesta
کد کتاب : 75044
مترجم :
شابک : 978-6007598283
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 199
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مقالاتی چند درباره اوستا اثر مجموعه ی نویسندگان

ثر «مقالاتی چند درباره اوستا» نوشته ژان کلنز، گراردو نیولی، کارل هوفمان و مری بویس با ترجمه آقایان دکتر سید سعیدرضا منتظری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر مجید طامه از سوی نشر ادیان منتشر شد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، کتاب حاضر در حقیقت ترجمه مدخل اوستا از دایره‌المعارف ایرانیکا و چند مدخل دیگر مرتبط با همین موضوع از همین دایره‌المعارف است.
در مقدمه کوتاه کتاب به این نکته اشاره شده است که این مدخل‌ها هرچند کوتاه و موجز هستند، اما از آن‌جا که نگارش آن‌ها بر عهده برخی از مهم‌ترین دانشمندان مرتبط با آن موضوع بوده، اطلاعات بسیار جامعی را نه تنها برای یک خواننده غیرمتخصص فراهم می‌آورند بلکه هم‌چنین منبعی قابل استناد برای دانشمندان این حوزه‌ها نیز به شمار می‌آیند.
مقالات این کتاب در چهار بخش فراهم آمده است: اوستا، جغرافیای اوستایی، زبان اوستایی و مردم اوستایی. مقالات بخش اول حاصل پژوهش‌های ژان کلنز از نامی‌ترین دانشمندان اوستاشناس در عصر کنونی است. کلنز در این مدخل‌ها کوشیده است ابتدا خواننده را با سرگذشت کتاب اوستا و روایت سنتی آن آشنا سازد و در بخش‌های بعدی به معرفی اوستا و مهم‌ترین دست‌نویس‌های آن اشاره کرده است و در پایان نیز تاریخچه مختصری از مطالعات اوستایی را ذکر کرده است.
بخش دوم مقالات نوشته گراردو نیولی است. وی اساس پژوهش خود را بر پایه فرگرد اول وندیداد گذاشته و در آن به مقایسه مناطق جغرافیایی این بخش از اوستا با موضوعات مرتبط و مشابه در سنت هندوایرانی و حتی هندواروپایی پرداخته است.
سومین بخش از مجموعه حاضر نیز در چهار مبحث خط اوستایی، واج‌شناسی اوستایی و نحو اوستایی آماده شده است. سه مقاله نخست نوشته کارل هوفمان و مقاله آخر نوشته ژان کلنز است.
بخش پایانی اثر نیز تألیف مری بویس است. در این بخش به اقوام اوستایی و خاستگاه و زمان آن‌ها پرداخته و سلسله مراتب اجتماعی در دو بخش اوستای گاهانی و متأخر بررسی شده است.

کتاب مقالاتی چند درباره اوستا