کتاب مقررات ملی ساختمان (مبحث بیستم)

National building regulations
(علائم و تابلوها)
کد کتاب : 75163
شابک : 978-6001131707
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 74
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مقررات ملی ساختمان (مبحث بیستم) اثر دفتر مقررات ملی ساختمان

گذشت بیش از ۱۲ سال از انتشار نخستین ویرایش مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۸۴ و ایجاد تغییرات زیاد در صنعت ساختمان کشور طی این سالیان، از جمله گسترش حجم ساختمان‌ها و افزایش ساخت‌وسازهای بلندمرتبه به ویژه درکلان‌شهرها و همچنین با توجه به تاکید صورت گرفته در ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نیاز به تجدیدنظر در مبحث تابلوها و اعلانات که به طور محسوس با ایمنی سازندگان و مجریان و بهره‌برداران ساختمان‌ها در ارتباط است، را دوچندان کرده بود.
در ویرایش پیش رو از مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان، علاوه بر الزامات پایه‌ای چون رنگ و شکل علائم ایمنی بازدارنده، هشداردهنده، الزام کننده و آگاه کننده نسبت به شرایط ایمن و علائم صوتی و نوری و با حرکات دست، که در ویرایش نخست نیز آورده شده بود، بر علائم ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، تابلوهای ایمنی در کلیه ساختمان‌ها برای هدایت متصرفان به دسترس‌های خروج و راه‌های امدادرسانی و علائم مربوط به فضاها و کارگاه‌های تاسیساتی ساختمان و کارگاه‌های صنعتی و خدماتی (به عنوان یکی از تصرف‌های شایع ساختمانی در شهرها) و علائمی که لازم است در مخازن و لوله‌ها و حمل مواد به ویژه در تصرف‌های درمانی به‌کار گرفته شوند نیز پرداخته شده است.
بدین لحاظ این علائم دامنه گسترده‌تری یافته و قادر هستند تا دسترسی به ایمنی در ساختمان‌های بزرگتر و با تاسیسات پیچیده‌تر امروز را تسهیل نمایند. این رویکرد باعث شده که علائم و تابلوهای ایمنی به عنوان ابزاری تاثیرگذار در تامین ایمنی در ساختمان‌ها و کارگاه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
تلاش جهت استفاده از علائم شناخته شده بین‌المللی و آشنا بودن آنها برای افراد مختلف و بومی سازی استفاده از این علائم با شرایط ساخت‌وساز در کشور، ملاحظه دیگری است که در ویرایش جدید تداوم یافته و علاوه بر ساکنین محلی، قابلیت استفاده بیشتر برای مهمانان و افراد ناآشنا و حتی اتباع دیگر کشورها از ساختمان‌ها و محوطه‌های مجتمع‌های ساختمانی را فراهم می‌سازد.

کتاب مقررات ملی ساختمان (مبحث بیستم)

دفتر مقررات ملی ساختمان
دفتر امور مقررات ملي ساختمان يكي از دفاتر وزارت راه و شهرسازي است كه در اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه اجرايي آن داراي وظایف اصلي به شرح زير مي‌باشد:ترويج مقررات ملّي ساختماننظارت عالیه بر مقررات ملّی ساختمان
دسته بندی های کتاب مقررات ملی ساختمان (مبحث بیستم)