کتاب سایبان سرخ بولونیا

The red tenda of Bologna
کد کتاب : 75812
مترجم :

شابک : ‫‭978-6220109907‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 84
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

سایبان سرخ بولونیا
The red tenda of Bologna
کد کتاب : 75819
مترجم :
شابک : 978-6009799473
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 56
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سایبان سرخ بولونیا اثر جان برجر

خیال و خاطره، رویا و تصویر، زندگی زیسته شده و در یاد مانده و حسرت همه‌ی آن نشدن‌ها، همگی در بازگشت ما و در میل ما به یادآوری قوام یافته و به سالیان رفته‌مان معنا می‌دهند. اما به‌واقع، ما در تماشای گذشته‌مان، چه چیزهایی را به یاد می‌آوریم و چه چیزهایی ارزش به یادآورده شدن دارند؟ ارزشمندی و بی ارزشی این لحظه‌های رفته بر ما را چه کسی تعیین می‌کند و چه‌گونه؟ برای هنرمند، شورمندی بی‌بدیل خلق اثر هنری‌ست که ارزش لحظه‌های رفته را نمود داده و ساحتی دیگر را پیش‌رو می‌گذارد؛ زندگی هم‌چون سیر و سفر در زمان که منقطع به‌یادش می‌آوریم، آن‌هم فقط از خلال قطعه‌هایی که واجد ناب‌‎ترین لحظه‌های دیدن، شنیدن، بوییدن، لمس کردن و ... است. جان برجر، یکی از شمایل‌ها و معلمان بزرگ نگریستن و فهم جهان، در کتاب «سایبان سرخ بولونیا» زندگی گذر کرده‌اش را از خلال هرآن‌چه دیده و فهم کرده عبور داده و قطعه‌هایی منقطع و گسسته را در پیوستاری عجیب کنار هم می‌نشاند که فقدان عزیز و ادراک حاصل از آن را با مسئله‌ی حضور و تماشا و شنیدن شهر پیوند می‌دهد. برای برجر، شهر، گویی واپسین منفذ حضور در جهان است که هنوز به یاد نیامده، گریزان از او دور می‌شود و ازهمین‌روی، تکه‌های منفصل این ناداستان شگرف، گویی فهم بودن در جهان از خلال نبودن‌هاست. سایبان سرخ بولونیا، حضور در شهری‌ست که ارزش حضور دارد؛ شهر در قامت یگانه محملی که می‌شود در آن تاریخ و اکنون و انسان و محیط را در تنهایی و حضور در عین جمعیت فهم کرد و به یاد آورد و در یاد نگه داشت.

کتاب سایبان سرخ بولونیا

جان برجر
جان برگر (John Berger) منتقد هنری، فیلم‌نامه‌نویس، نویسنده، نقاش، رمان‌نویس، و روزنامه‌نگار اهل بریتانیا بود. وی در سال ۱۹۷۲ به خاطر رمان جی برندهٔ جایزه ادبی من بوکر شد. از ویژگی‌های اصلی آثار برگر می‌توان به رویکرد انتقادی و رادیکال وی در تحلیل آثار هنری، تاریخ و تمدن اشاره کرد که در طیف وسیعی از آفریده‌هایش از مقاله و داستان گرفته تا برنامه‌های تلویزیونی و مستند قابل مشاهده و پیگیری است. در سال ۲۰۱۵ بر اساس یک نظرسنجی که در روزنامه گاردین انتشار یافت...
دسته بندی های کتاب سایبان سرخ بولونیا
قسمت هایی از کتاب سایبان سرخ بولونیا (لذت متن)
دخترک با ببرش به سمت ویترین مغازه های ساختمان پاوالیونه می رود. قدم هایش همان قدر گربه وارند که منش حیوان بالای سرش. حتا ببرهای واقعی در هنگام قدم برداشتن همین قدر بی وزن به نظر می آیند. آن سوی ببر، کمی عقب تر، دو برج قد برافراشته اند. برج بلندتر که در قرن دوازدهم بنا شده، حدودا صدمتری ارتفاع دارد. در دورهٔ رنسانس برج های زیادی مثل این دو در شهر وجود داشت؛ هرکدام را یکی از خاندان های بازرگان که با دیگر خاندان ها در رقابت بود، می ساخت تا قدرت و مکنت خود را به رخ آنان بکشد. اما این برج ها یکی یکی فروریختند و در عرض یک سده، شمار آن هایی که باقی ماندند، به عدد انگشتان یک دست هم نمی رسید. در قرن شانزده پس از آن که شهر تحت حکومت مرکزی رم درآمد، مردم رنج و سختی زیادی از قبل فقر و مرض متحمل شدند؛ نه دست مزدی، نه شغلی و نه محل کسبی وجود داشت. اما در دهه های آخر قرن نوزدهم به مدد مارکونی، ورود رادیو و کارگاه های مهندسی، نورپردازی و لامپ، شهر جانی دوباره گرفت و رو به ترقی رفت، و بعدتر به قطب حرفه و مهارت تبدیل شد. دخترک با بادکنک ببری شناورش چنان شاد و کیفور است که وقتی با لب خند نگاهی به بالاسرش می اندازد، آدم خیال می کند به یک قطعهٔ موسیقی گوش سپرده است. شهر غریبی ست این بولونیا؛ به سان شهری که گویی آدمی پس از زندگانی در این دنیا، در آن قدم نهاده باشد.