کتاب ایران بین دو انقلاب

Iran Between Two Revolutions
کد کتاب : 2208
مترجم :

شابک : 978-9643123635
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 709
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1982
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 32
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

ایران بین دو انقلاب
Iran Between Two Revolutions
از مشروطه تا انقلاب اسلامی
کد کتاب : 7585
مترجم :
شابک : 9789643053895
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 576
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1982
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 29
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان

یرواند آبراهامیان، تاریخ‌نگار آمریکایی ـ‌ایرانی است که مشهورترین کتاب او ایران بین دو انقلاب نام دارد. آبراهامیان در این کتاب تاریخ سیاسی و جامعه‌شناسی ایران را از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی بررسی می‌کند. او کتاب ایران بین دو انقلاب را به سه بخش اصلی و یازده فصل تقسیم می‌کند. سه بخش اصلی کتاب به این صورت است:
بخش یک: بررسی زمینه‌های تاریخی ایران رو به توسعه
بخش دو: بررسی‌های سیاست برخوردهای اجتماعی و تحولات و حوادث بین‌المللی در سقوط رضاشاه و پایه‌ریزی حکومت پهلوی دوم
بخش سوم: بررسی نامتوازن اجتماعی و اقتصادی پهلوی دوم و عوامل ظهور انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷
کتاب ایران بین دو انقلاب پژوهشی جامع و کامل در تاریخ معاصر ایران است که آبراهامیان در این راه از منابع گسترده‌ای بهره برده است که پیش از آن، بررسی نشده بود؛ از جملهٔ این منابع می‌توان به گنجینهٔ اطلاعات دفتر هند و دفتر امور خارجهٔ بریتانیا، مذاکرات مجلس شورای ملی و روزنامه‌ها و نشریات دوره‌های مختلف، اشاره کرد. هدف اصلی کتاب تحلیل ساختار اجتماعی و سیاست ایران در صدسال اخیر است. او باور دارد که گروه‌های قومی و طبقات اجتماعی مختلف یکی از موثرترین نقش‌ها را در ایران معاصر و مدرن بازی می‌کنند. آبراهامیان طبقه‌های اجتماعی ایران را در این صد سال شرح می‌دهد و نشان می‌دهد که طبقات نوین مانند طبقهٔ روشنفکرـ که در این یک قرن به وجود آمده‌اند، چه تأثیری در شکل‌گیری ایران معاصر گذاشته‌اند.
یرواند آبراهامیان را به خاطر پژوهش‌های گسترده‌ای که در این حوزهٔ تاریخ معاصر ایران کرده است یکی از مورخان پیش‌گام ایران مدرن می‌دانند و برخی به او عنوان «مورخ برجستهٔ ایران مدرن» داده‌اند.
کتاب ایران بین دو انقلاب نوشتهٔ یرواند آبراهامیان در سال ۱۳۶۱ شمسی (۱۹۸۲ میلادی) با عنوان Iran Between Two Revolutions برای اولین توسط انتشارات دانشگاه پرینستون واقع در نیوجرسی آمریکا منتشر شد تا به امروز بارها در ایران تجدید چاپ شده است.

کتاب ایران بین دو انقلاب

یرواند آبراهامیان
یرواند آبراهامیان (متولد ۱۳۱۹ در تهران) تاریخ نگار ارمنی-آمریکایی زاده ایران است.وی در سال ۱۳۲۹ به بریتانیا مهاجرت نمود و در سال ۱۳۴۲ درجهٔ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. آبراهامیان پس از مهاجرت به آمریکا موفق به گرفتن دکترای خود، در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه کلمبیا شد.وی در دانشگاه های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخت و هم اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک (CUNY) به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. آبراهامیان در مقوله «تاریخ ایران معاصر»...
قسمت هایی از کتاب ایران بین دو انقلاب (لذت متن)
شاه هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد، سخنش قانون است. این ضرب المثل که: «قانون مادها و پارس تغییرناپذیر است» صرفا سخنان قدیمی زائدی درباره حکومت خودسرانه بوده است. شاه همه وزیران را منصوب می کند و می تواند وزرا، صاحب منصبان، ماموران و قاضیان را برکنار کند. زندگی و مرگ همه افراد خانواده شاه در دست اوست و هیچ کدام از ماموران لشکری و کشوری که در خدمت شاه اند، از این قانون مستثنا نیستند. افرادی که مورد بی مهری واقع شده اند یا معدوم می شوند، اموالشان به سلطان می رسد و حق سلب حیات در هر حال فقط در اختیار اوست. اما وی می تواند این حق را به کارگزاران یا نواب خود واگذار کند. همه اموالی که قبلا به وسیله مقام سلطنت تفویض و یا خریداری نشده باشد و در واقع هر گونه مالی که اثبات حق قانونی نسبت به آن مقدور نباشد به او تعلق دارد، وی می تواند آن مال را به هرکه دلخواه اوست انتقال دهد. همه حقوق و امتیازات، مانند خدمات عمومی، استخراج معادن، کشیدن خطوط تلگراف، ساختن جاده، راه آهن، تراموا و... و حق بهره برداری از همه منابع کشور متعلق به اوست. سه قوه حکومت یعنی مقننه، قضائیه و مجریه در وجود او متمرکز است و هیچ گونه قید و الزامی نمی توان بر شاه تحمیل کرد.