کتاب نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون

Namayesh Siyah Bazi
آئین های شب یلدا
کد کتاب : 75875
شابک : 978-6008830252
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون اثر جواد انصافی

کتاب حاضر در دو فصل به رشته تحریر در آمده، فصل نخست به، شب یلدا، به عنوان میراثی فرهنگی و معنوی اختصاص یافته، باورها و افسانه هایی را که از دیرباز حول این شب به خصوص وجود دارد تبین نموده و نحوه برگزاری مراسم شب یلدا در شهرهای مختلف و آداب و آیین و رسوم گوناگون مختص به این شب را مورد بحث قرار داده است و فصل دوم دربردارنده خلاصه ای از نمایش چله زری و عمو چله جون که به چنین شبی اختصاص دارد، می باشد.

کتاب نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون

جواد انصافی
جواد انصافی (متولد سال ۱۲ آذر ۱۳۳۰، در تهران) بازیگر و کارگردان ایرانی است. وی را بیشتر با نام عَبدُلی می‌شناسند. عبدلی نام شخصیتی است که وی از اواخر دههٔ شصت، در نمایش‌های تلویزیونی بازی کرده‌است.
دسته بندی های کتاب نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون
قسمت هایی از کتاب نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون (لذت متن)
بنا به مدارک رومی، جشن یلدا، تولد مهر چنین برگزار می شد که پیران و پاکان با پوشیدن لباس نو به تپه ای می رفتند و در مراسم ویژه ای، از آسمان می خواستند که آن «رهبر بزرگ» را برای رستگاری آدمیان بفرستند. آنها باور داشتند که نشانه زایش آن ناجی، ستاره ای است که بالای کوهی به نام کوه فیروزی که دارای درخت بسیار زیبایی بوده است، پدیدار خواهد شد و موبد بزرگ برای همین نیایشی می خوانده که قسمتی از آن در بهمن یشت مانده است: «آن شب که سرورم ظهور کند، نشانه ای از ملک آید، ستاره از آسمان ببارد، همانگونه که رهبرم، از راه برسد و ستاره اش نشان نماید.»