کتاب نوید بهار

Navid Bahar
نمایش سیاه بازی نوروز و پیروز
کد کتاب : 75972
شابک : 978-6006750316
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1392
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نوید بهار اثر جواد انصافی

این مجموعه دستاورد پژوهش پنج ساله مولف پیرامون نوروز و یافتن فلسفه و علل آداب و رسوم کهنی است که در نزدیکی و به هنگام فرارسیدن ایام سال نو اجرا می شوند. نمایش نامه سیاه بازی نوروز و پیروز در انتهای کتاب فراهم آمده، مجموعه ای از اشعار، آیین ها و مراسم نوروزی مربوط به مناطق مختلف گردآوری شده و به برخی اعتقادات پیرامون بعضی از آن ها اشاراتی صورت گرفته است.

کتاب نوید بهار

جواد انصافی
جواد انصافی (متولد سال ۱۲ آذر ۱۳۳۰، در تهران) بازیگر و کارگردان ایرانی است. وی را بیشتر با نام عَبدُلی می‌شناسند. عبدلی نام شخصیتی است که وی از اواخر دههٔ شصت، در نمایش‌های تلویزیونی بازی کرده‌است.
قسمت هایی از کتاب نوید بهار (لذت متن)
یکی از آیین های دیگر که از دیرباز تاکنون نزد ایرانیان در اعیاد گوناگون و جشن ها و مراسم جمعی حتی در مراسم سوگواری مرسوم بوده، دود کردن اسپند است. در ایام قدیم مردم معتقد بودند، دود کردن اسپند باعث دوری اهریمن و شیاطین از آن مکان می شود، به همین دلیل به بهانه های مختلف اسپند دود می کردند. حتی برای کسی که ناخوش احوال بود، اسفند دود می کردند. در اصل اسپند خاصیت ضدعفونی کننده دارد و موجب می شود آن محیط از میکروب پاک گردد. از این رو به دلایل گفته شده، ایرانیان پیش از نوروز حتما اسپند و آیینه و شمع برای دوری از چشم و نظر می خریدند و گاه برخی بر سر سفره هفت سین اسپند می گذاشتند، در اصل سپند است.