کتاب الگوگرایی در اخلاق

Exemplarist Moral Theory
کد کتاب : 76585
مترجم :
شابک : 978-6226420860
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب الگوگرایی در اخلاق اثر لیندا زاگزبسکی

در این کتاب، لیندا زاگزبسکی یک نظریه اخلاقی اصیل مبتنی بر ارجاع مستقیم به نمونه‌های خوبی ارائه می‌کند، با الگوبرداری از نظریه پاتنم-کریپکه که در دهه هفتاد معناشناسی را متحول کرد. در تئوری الگوگرایی در اخلاث، نمونه‌ها از طریق احساس تحسین شناسایی می‌شوند، که زاگزبسکی استدلال می‌کند که هم یک عاطفه برانگیزاننده است و هم احساسی که محتوای شناختی آن اجازه می‌دهد تا نگاشت حوزه اخلاقی حول ویژگی‌های نمونه‌ها انجام شود. زاگزبسکی با استفاده از مثال‌هایی از قهرمانان، قدیسان و حکیمان نشان می‌دهد که چگونه می‌توان روایات نمونه‌ها و کارهای تجربی در مورد تحسین‌برانگیزترین افراد را هم برای هدف نظری ایجاد یک نظریه جامع و هم برای هدف عملی تربیت اخلاقی و خود، در نظریه گنجاند. -بهبود همه اصطلاحات اخلاقی اساسی، از جمله «شخص خوب»، «فضیلت»، «زندگی خوب»، «عمل درست» و «عمل نادرست» با انگیزه‌ها، غایات، اعمال، یا قضاوت‌های مثال‌ها یا افرادی مانند آن تعریف می‌شوند. این نظریه همچنین گزارشی از یادگیری اخلاقی از طریق تقلید از نمونه ها است و زاگزبسکی از یک اصل تقسیم کار زبانی اخلاقی دفاع می کند، که به گروه های خاصی از مردم در یک جامعه زبانی کارکردهای ویژه ای در شناسایی اصطلاحات بسط یا اخلاقی می دهد، و کلیشه مرتبط با این اصطلاح را در جامعه گسترش می دهد.. بنابراین، این نظریه از لحاظ معنایی بیرونی است، زیرا معنای اصطلاحات اخلاقی با ویژگی‌های جهان خارج از ذهن کاربر، از جمله ویژگی‌های مثال‌ها و ویژگی‌های شبکه زبان‌شناختی اجتماعی که کاربران اصطلاحات را به نمونه‌ها مرتبط می‌کند، تعیین می‌شود. کتاب با پیشنهادهایی در مورد نسخه هایی از نظریه که اشکال رئالیسم اخلاقی هستند، از جمله نسخه ای که از وجود حقایق پسینی ضروری در اخلاق حمایت می کند، به پایان می رسد.

کتاب الگوگرایی در اخلاق

نکوداشت های کتاب الگوگرایی در اخلاق
The theory proposed in this groundbreaking volume has... many merits
تئوری ارائه شده در این جلد پیشگامانه دارای امتیازات بسیاری است
Dialectica

In this book [Zagzebski] offers a fully-fledged defence of the claim that admiration, and the moral exemplars who form its paradigmatic object, have a crucial role to play in moral theory and practice.
در این کتاب [زاگزبسکی] دفاع کاملی از این ادعا ارائه می کند که تحسین، و نمونه های اخلاقی که هدف پارادایمیک آن را تشکیل می دهند، نقشی حیاتی در نظریه و عمل اخلاقی دارند.
Sophia Vasalou

قسمت هایی از کتاب الگوگرایی در اخلاق (لذت متن)
گروه فرزانگان یا اشخاص حکیم هم هستند که ویژگی های تحسین برانگیزشان کمال های اخلاقی و نیز فکری، و گاهی هم معنوی، را در بر میگیرد، فرزانه در آیین کنفوسیوس و نزد رواقیان شخصیتی مهم است، و در آیین هندو، تصوف، آیین بودا، آثار خاخام ها و آثار بومیان آمریکا تصورات گوناگونی از فرزانه وجود دارد. ارسطو دو گونه حکیم را از هم تمیز میداد: سوفوس، یا حکیم نظری، و فرونیموس"، یا حکیم عملی، دومی را میتوان سنگ محک تصمیم گیری اخلاقی شمرد، در حالیکه أولی دورا جست و جوی خوبی هایی ورای انسان است و اغلب در امور عملی فایدهای نمی رساند (8 Nicomachean Ethics (NE] 6 1141a 20-1141b ). این تمایز قائل شدن بین دو نوع حکمت استفاده از فرزانه را، در مقام الگو، برای مقاصد نظریة اخلاق پیچیده می سازد، اما من مشکلی نمی بینم که با مفهومی از الگو آغاز کنم که به نوعی گسترده تر از تصور شناخته شده در گفتمان غربی معاصر از الگوی اخلاقی باشد.