کتاب سوگنامه ی زندگان

Persian fiction
کد کتاب : 76664
شابک : 978-6227612554
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 226
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سوگنامه ی زندگان اثر آرش آذرپناه

مرگ را باید اصلی‌ترین موتیف رمان «سوگنامه‌ زندگان» به‌شمار آورد و عنوان تمام فصل‌ها نیز تأکیدی بر همین مضمون است. درواقع نویسنده مرگ را به‌مثابه پدیده‌ای که آدمی در هر نقطه‌ای از زندگی ناگزیر به مواجهه با آن است در نظر گرفته‌است و در کتاب هم گفته می‌شود که: «قطعیت مرگ است که زندگی می‌آفریند»
کتاب اینگونه آغاز می شود:
"حالا از وقتی که کیان رفته است روزهایم همه مثل هوای ابری امروز خاکستری اند؛ و شبها مطول و تیره با بی خوابی هایی که به س رم می زند، به دشواری به روشنایی فلق میرسند انگار؛ بگذریم از این که اصلا مدت هاست آن شور و ذوق سال های اول کار را از کف دادهام. صبح ها به سختی بیدار می شوم و ظهر یا بعداز ظهر پاکشان مثل آدمی خواب نما و مدهوش خود را به خانه میرسانم. امروز هم باز هوا گرفتهی کپه های ابر است و کمی دم کرده است که از کلاس بیرون میزنم. نه رمقی مانده است دیگر و نه حس و حالی که شور گفتن و شرح دادنم را بیفزاید. حالا دیگر مثل آن چند سال نخست نیست که چهره ی پرشیطنت و یکدست دبیرستانی هایی که انگار در گذر این سالها سال به سال قد و قواره کوچکتر کرده اند و آمده اند پای نیمکتها، حس ازلی معلم بودنم را برانگیزانند و من ص دا را پرده پرده بالاتر ببرم و مدام تلاش کنم شاید با بیانی دیگر، با روشی بهتر، مثلا به دست آوردن دامنه ی تابع رادیکالی را بیاموزم بهشان؛ یا مطالبی از همین دست را، خوب همین طورهاست دیگر ورطهی تکرار انگار شور شروع را در خود فرو می کشد و می میراند. سالها وقتی تکرار می شوند، یکنواختی همه ی چیزی است که هوش و حواس آدم را ازش میرباید؛ گو اینکه حالا دیگر تکرار هم به اندازهی بلایی که انگار از آسمان ناغافل بر سر کیان نازل شد ذهنم را و حواسم را نمی خراشد و آزار نمی دهد."

کتاب سوگنامه ی زندگان

آرش آذرپناه
آرش آذرپناه متولد سال 1359،نویسنده و منتقد ادبی، به نوشتن داستان‌های کوتاه، رمان و نقد داستان در مطبوعات شناخته می‌شود، اما به واسطه‌ این‌ که دانش‌آموخته‌ زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتراست، در حیطه‌های دانشگاهی به عنوان پژوهشگر داستان کوتاه نیز نامی آشناست. کتاب "داستان‌های پشت پرده" تمثیل در داستان کوتاه معاصر ایران، "جرم زمانه‌ساز"، "شماره‌ی ناشناس" و "کسی گلدان‌ها را آب نمی‌دهد" از عناوین آثار آذرپناه هستند.
دسته بندی های کتاب سوگنامه ی زندگان
قسمت هایی از کتاب سوگنامه ی زندگان (لذت متن)
چند قدم که برمی دارم، صدای گام هایی سبک را پشت سرم می شنوم. سر بر می گردانم. زن، چند قدمی من است. جا خورده ام. فکر می کنم زن می بایست جلوی رویم باشد نه پشت سرم. توی خم و واخم کوچه گیج شده ام. خیابان یکدست خاموش و تاریک است. زن با سرعتی زیاد و باورنکردنی به من رسیده است، چادر مشکی سرکرده و هیچ بخشی از سر و پایش پدیدار نیست. با سرعتی شگرف، انگار که روی ابر سر بخورد، گام برمی دارد و از کنار من عبور می کند زن. کمی پیش تر می ایستد کنار در خانه ای انگار: سمت راست خیابان. نیم رخ به سوی من دارد گرچه پیچیده میان تاریکی شب و چادر مشکی هیچ از چهره اش نمی بینم. کوچه خلوت و سوت و کور است. گهگاهی فقط زوزه ای برمی خیزد میان صدای سگ و انسان. انگار دری باز می شود، چون که زن را می بینم تو می رود. جلو که می روم اما سمت راست خیابان هیچ دری نمی بینم.