کتاب بنی هندل

Bani hendel
تاکسی نگاری (مردم نگاری گفت و گو های تاکسی)
کد کتاب : 7758
شابک : 9786006077383
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب بنی هندل اثر محسن حسام مظاهری

بنی هندل: تاکسی‌نگاری (مردم‌نگاری گفت‌وگوهای تاکسی)" نوشته‌ای از محسن‌حسام مظاهری است. این اثر دومین مجموعه از تاکسی‌نگاری‌های وی می‌باشد و نخستین آن در بهمن ۱۳۹۱ منتشر شده است. در این پژوهش، روشی کیفی برای جمع‌آوری گفت‌وگوهای مسافران و رانندگان تاکسی به‌کار گرفته شده است. ضبط مخفی این گفت‌وگوها با رعایت ضوابط انجام می‌شود و سپس فایل‌های صوتی آن‌ها تدوین می‌گردند. این روش به شاخه‌ای از روش‌های مردم‌نگاری در علوم اجتماعی تعلق دارد.

جذابیت پژوهشی گفت‌وگوهای تاکسی به صراحت و صداقت طرفین در بیان نظرات‌شان برمی‌گردد، که این صداقت ناشی از عدم کنترل و نظارت محیط تاکسی است. کتاب شامل بیست تاکسی‌نگاری مختلف است که یکی از آن‌ها در مشهد، یکی در اهواز، یکی در رشت، یکی در ساری، دو تا در اصفهان و باقی‌ آن‌ها در تهران رخ داده‌اند. ترتیب این تاکسی‌نگاری‌ها براساس زمان وقوعشان است.

با استثنای اولین تاکسی‌نگاری مربوط به سال ۱۳۸۸، بقیه‌ آن‌ها در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ رخ داده‌اند. مشترک بودن اکثر تاکسی‌نگاری‌ها دونفره بودن گفت‌وگوها است؛ دونفری که یکی‌شان راننده است. این مجموعه تنوع مضمونی را نیز رعایت کرده است و مسایل گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه‌ی امروز ایران در این گفتگوها مورد بحث قرار گرفته‌اند.

کتاب بنی هندل

محسن حسام مظاهری
محسن حسام مظاهری نویسنده و پژوهشگر اجتماعی تشیع و آیین های شیعی