کتاب یونگ، بوبر و تائوئیزم

Jung, Buber and Taoism
کد کتاب : 78976
مترجم :
شابک : 978-9649652481
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 88
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یونگ، بوبر و تائوئیزم اثر هارولد کوارد

هرولد کوارد و ایرنه ابر، پژوهشگران فلسفه‌اند.
بحث از تأثیرات وسیعی که افکار، فلسفه‌ها و ادبیات شرقی بر آرا و اندیشه‌های غربی در زمینه‌های مختلف به جا گذاشته، در کشور ما بی‌سابقه نیست.
برخی محققان ادبیات یا فلسفه تطبیقی دیر زمانی است که آثار مختلفی در این باره پدید آورده‌اند. با این حال در بیشتر این نوشته‌ها یا اصولا به کلی‌گویی و نشان دادن خطوط عمده این تأثیرگذاری‌ها بسنده شده است یا این‌که در بسیاری موارد، روح تفاخر و حتی نوستالژی، داوری‌های علمی را در بررسی چگونگی این تأثیرگذاری‌ها تحت شعاع خود قرار داده است.
در «یونگ، بوبر و تائوئیزم» که گزیده و فراهم آمده از مجموعه مقالاتی با عنوان «تأثیرات شرقی بر فلسفه غربی» (ویراسته الکساندر لاین مک فی، ادینورگ، ۲۰۰۰ ) است، نویسندگان به ترتیب تأثیرات اندیشه‌های شرقی و مشخصا تفکرات تائویی را در نحوه شکل‌گیری آرا و اندیشه‌های محوری دو متفکر بزرگ و جریان‌ساز غربی کارل گوستاو یونگ و مارتین بوبر بررسی کرده‌اند.
بی‌آن‌که در جست وجو و پی‌گیری و واکاوی روند و خطوط این تأثیرگذاری‌ها دچار اغراق یا تکلف شوند یا از سهم خلاقیت و نوآوری‌های این دو متفکر به نفع اندیشه‌های شرقی فرو بکاهند.
به‌ویژه آن‌که در هر دو بخش این کتاب، نویسندگان، بیش‌تر بر نحوه قرائت یونگ و بوبر از اندیشه‌های تائویی تأکید کرده و نحوه استفاده آن دو را از تفکرات شرقی در راستای ابداع نظریه‌های جدید بازجسته‌اند.

کتاب یونگ، بوبر و تائوئیزم

هارولد کوارد
هارولد کاوارد (متولد 1936) دانشمند کانادایی زیست شناسی و مطالعات دینی است. او که لیسانس الاهیات است (الهیات مسیحی) دارد، در سال 1973 مدرک دکترای فلسفه را از دانشگاه مک مستر کسب کرد. وی استاد دانشگاه ویکتوریا و دانشگاه کلگری بود. وی به ویژه به عنوان سردبیر دایر المعارف هندوئیسم، به دلیل تحصیل در مورد مذاهب هندوستان، شناخته شده است و از سال 1991 عضو انجمن سلطنتی کانادا بوده است.کاوارد نویسنده بسیاری از نشریات است و در The Vancouver Sun منتشر شده است.
دسته بندی های کتاب یونگ، بوبر و تائوئیزم