کتاب مفهوم بند

Music
در موسیقی کردهای مکریان،همراه با سی دی
کد کتاب : 79827
شابک : 978-6000328351
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مفهوم بند اثر کژوان ضیاءالدینی

کتاب مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان به مطالعه رپرتوار موسیقی مردم مکری می پردازد. کردهایی که در نواحی جنوب و جنوب غربی دریاچه ی ارومیه ساکنند، با نام کردهای مکری شناخته می شوند. تجانس ویژگی های فرهنگی در سرزمین مکریان، آن را به یکی از موزاییک های فرهنگی شاخص در میان کردها تبدیل کرده است. ساختارهای موسیقایی مکریان، دارای ویژگی های شاخص است.
برخی از این ساختارها منحصر به فرد، و برخی در دیگر انواع موسیقی _از جمله در موسیقی دستگاهی ایران، در مجموعه ی آواز بیات کرد_ نمودار شده اند. با این همه، تا کنون مطالعه ی روش مند و تحلیلی بر روی مبانی و ساختارهای بنیادین موسیقایی مکریان صورت نگرفته است. مطالعه ی ساختار موسیقی مکریان، از طرفی موجب گسترش فرهنگ شناسی این ناحیه می گردد و از طرف دیگر، زمینه ی آشنایی و بهرۀ موسیقی ایرانی را از یکی از نزدیک ترین اعضای خانوادۀ خود فراهم می سازد. کتاب مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان به مطالعۀ گونۀ «بند» در رپرتوار موسیقی مردم مکری می پردازد. هدف اصلی، یافتن شاخص های مشترک میان انواع بند به منظور دستیابی به معیارهایی جهت تعریف این گونۀ موسیقایی است؛ در این پژوهش، ابتدا به تدقیق حوزۀ دلالت واژۀ بند با استفاده از بررسی ادبیات رایج میان راویان موسیقی منطقه پرداخته شده است.
سپس، جامعۀ آماری شامل هشت نوع بند با اجرای پنج راوی مورد مطالعۀ تحلیلی قرار گرفت. روش تحلیل با بهره گیری از آوانگاری و نظام تحلیل تدوین شده توسط استاد داریوش طلایی انجام گرفت. نتایج حاصله نشان می دهد 18 شاخص در میان تمام بندهای جامعۀ آماری مشترک است که در بخش نتیجه گیری کتاب مفهوم بند در موسیقی کردهای مکریان، فهرست شده اند.

کتاب مفهوم بند