کتاب دیبای خسروانی

Dibaye Khosravani
کوتاه شده تاریخ بیهقی
کد کتاب : 8014
مترجم :
شابک : 978-9645620538
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب دیبای خسروانی اثر ابوالفضل بیهقی

کتاب "دیبای خسروانی" نوشته ابوالفضل بیهقی در اصل کوتاه شده تاریخ بیهقی است که توسط نشر «جامی (مصدق)» منتشر شده است. تاریخ بیهقی یک کتاب تاریخی است که توسط ابوالفضل بیهقی به فارسی در قرن یازدهم میلادی نوشته شده است. بسیاری از این اثر حجیم از بین رفته است، اما بقایای آن مهم ترین منبع تاریخ امپراتوری غزنوی است. این اثر فراتر از یک کتاب تاریخی است. توصیفات دقیق و سبک منحصر به فرد آن در روایت وقایع تاریخی، آن را شبیه به «رمان تاریخی» و یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی کرده است. این اثر در ساختمان صدارت غزنوی نوشته شده است تا حاکمان غزنوی تبار ترک را همسو با شاهان ایرانی قرار دهد. تاریخ بیهقی مشتمل بر سی کتاب بوده که تنها شش کتاب از آن باقی مانده است. موضوع اصلی کتاب های باقی مانده، دوران سلطنت مسعود اول، سلطان امپراتوری غزنوی است. این اثر علاوه بر گزارش رویدادهای سیاسی، از مکان‌های جغرافیایی و تاریخ ادبیات فارسی با ذکر نویسندگان و شاعران برجسته آن زمان گزارش می‌دهد.
ک. آلین لوتر معرفت شناسی تاریخ بیهقی را با مورخان بعدی سلجوقی مقایسه کرد و رویکرد بلاغی به این اثر را توصیه کرد. مرلین والدمن همچنین رویکردی بلاغی را از طریق نظریه کنش گفتاری توصیه می‌کند، با این حال تجزیه و تحلیل جامعی از متن ارائه نمی‌دهد. جولی اسکات میثمی نیز به ماهیت تحلیلی این اثر اشاره می کند و بیهقی را در زمره مورخان رنسانس اسلامی قرار می دهد.

کتاب دیبای خسروانی

ابوالفضل بیهقی
بوالفضل محمد بن حسین بیهقی مورخ و نویسنده معروف ایرانی در دربار غزنوی است. شهرت او بیشتر به خاطر نگارش کتاب معروف به تاریخ بیهقی است که مهمترین منبع تاریخی در مورد دوران غزنوی است. او اوائل عمر را در نیشابور به تحصیل دانش اشتغال داشت، سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد و در سال ۴۱۸ ه. ش. پس از درگذشت استادش بونصر مشکان به سمت دبیر دیوان شاهی برگزیده شد.در روزگار عبدالرشید غزنوی، هفتمین امیر غزنوی، بیهقی به بالاترین مقام در دیوان، صاحب دیوان رسالت رسید. در همین دور...