کتاب قیمت عشق

Gheymat-e Eshgh
(گزینه غزل سبک عراقی)
کد کتاب : 80145
شابک : 978-6001759901
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب قیمت عشق اثر مرتضی نوربخش

کتاب قیمت عشق گزینه غزل سبک عراقی به کوشش مرتضی نوربخش است. این کتاب شامل 7 بخش عطار نیشابوری - مولوی - فخرالدین عراقی - سعدی شیرازی - خواجوی کرمانی - حافظ شیرازی - عبدالرحمن جامی است.
در قرن هفتم و هشتم، به ترتیب، با ظهور و درخشش شاعرانی چون سعدی و حافظ تحولی در غرل فارسی پدید آمد که امروزه، پس از گذشت قرن ها، آثار این دو شاعر همچنان مبنای زیبایی شناسی برای اهل تحقیق است؛ شیخ شیراز، با غزل های عاشقانه و لحن صمیمی و دلبرانه، و خواجه شیراز، با غزل های عارفانه و دقت در معماری کلمه، که هر یک در جایگاه خود منزلتی رفیع و مثال زدنی دارند.
اما به غیر از ان دو تن که از سرآمدان سبک عراقی اند، اگر بخواهیم سبکی برای بقیه قائل شویم، باید از خواجوی کرمانی نام ببریم که حلقه واسط بین سعدی و حافظ است و سخنش دارای ویژگی سبکی است، آنگاه فخرالدین عراقی، مولوی و عطار نیشابوری که در دو نفر اخیر، یعنی مولوی و عطار،ویژگی شعر سبک عراقی چشمگیر نیست و فقط حضورشان در دوره سبک عراقی مطمح نظر است، به ویژه عطار که سال های پایانی عمرش در ربع اول قرن هفتم است. با این وصف، غزل سبک عراقی با سعدی و حافظ به کمال رسیده، سپس در قرن نهم به سرازیری افتاده و به عبدالرحمن جامی ختم شده است.

کتاب قیمت عشق

مرتضی نوربخش
مرتضی نوربخش در چهارم اردیبهشت ماه 1342 در لنگرود به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات را در همان‌جا گذراند و در سال 1359 دیپلم گرفت. رویکرد او به شعر به دوران نوجوانی باز می‌گردد که هم زمان با شروع جنگ تحمیلی است. شعرهای «نوربخش» تا کنون به صورت پراکنده در اکثر نشریات و جنگ‎ها و مجموعه شعرهای گردآوری شده ویژه دفاع مقدس، انتشار یافته است. وی از سال 1365 در کرج اقامت داشت و دبیر آموزش و پرورش آن‌جاست. او از آغاز فعالیت خود تا این زمان، در بسیاری از همایش‎های شع...