کتاب اتاق ورونیکا

Veronica's room: a melodrama
نمایشنامه های بیدگل، آمریکایی (7)
کد کتاب : 8054
مترجم :
شابک : 978-6005193626
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 117
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اتاق ورونیکا اثر آیرا لوین

اتاق ورونیکا نمایشنامه ای است که توسط ایرا لوین (نویسنده ای است که بیشتر بخاطر کتاب بچه ی رزماری -که پولانسکی بر اساس آن فیلمی با همین نام ساخت- مشهور است) در سال 1973 نوشته شده است. این نمایشنامه خط باریک بین واقعیت و خیال، جنون و قتل را بررسی می کند. جان و مارین مکی زن و شوهر مسن ایرلندی هستند که زوجی جوان به نام سوزان و لری به خانه ی سرایداری شان در حومه ی بوستون می آورند. سوزان و لری به تازگی با هم آشنا شده اند و مکی ها هم این زوج را در یک رستوران بخاطر شباهت سوزان به زنی مرده به نام ورونیکا دیده اند. مکی ها به سوزان می گویند خواهر بزرگ تر ورونیکا بخاطر مرگ او دچار عذاب شده و اوضاع روحی خرابی دارد. آنها سوزان را قانع می کنند تا مانند ورونیکا لباس بپوشد و با خواهرش حرف بزند شاید بتواند حال او را بهتر کند. سال 1973است اما خواهر ورونیکا فکر می کند 1935 است. زوج پیر سوزان را در اتاق ورونیکا تنها می گذارند تا با مشکل روبرو شود اما پس از مدتی با لباس ها و ظاهری کاملا متفاوت برمی گردند...
از آنجایی که با شناسایی نام واقعی شخصیت ها طرح و پلات نمایشنامه برای مخاطبانی که اثر را می شنوند لو می رود، نام هایی که در نسخه های چاپ شده و نمایشنامه نیز برای چهار شخصیت از آنها استفاده شده است مرد ، زن، دختر جوان و مرد جوان است.
نمایشنامه اتاق ورونیکا آمیزه ای از ترس و هیجان است. لوین با موفقیت فضایی وهم انگیز و هولناک ایجاد کرده است. او چنان روایت پیچیده ای خلق کرده که مخاطب را گیج می کند و یافتن واقعیت را برایش دشوار می کند. پایان بندی غافل گیرانه اش هم بر جذابیت آن افزوده است.

کتاب اتاق ورونیکا

آیرا لوین
آیرا لوین، زاده ی 27 آگوست 1929 و درگذشته ی 12 نوامبر 2007، نویسنده ای آمریکایی بود. لوین در منهتن نیویورک به دنیا آمد و بزرگ شد. او ابتدا به دانشگاه دریک و سپس به دانشگاه نیویورک رفت و در رشته های فلسفه و زبان انگلیسی تحصیل کرد. لوین پس از فارغ التحصیلی به نوشتن متن برای برنامه های رادیویی و تلویزیونی روی آورد و اولین اثرش در سال 1951 به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار گرفت.
قسمت هایی از کتاب اتاق ورونیکا (لذت متن)
ن و مردی وارد اتاقی نیمه تاریک و پوشیده در ملحفه می شوند. در روشنایی آستانه ی در دختری منتظر ایستاده است. مردی جوان پشت سر اوست. زن و مرد با آشنایی قبلی از بین حجم های پوشیده شده در ملحفه حرکت می کنند. زن چراغ اتاق و چراغ دیوارکوب را روشن می کند. مرد بدون آن که پرده ی خاک گرفته ی پنجره را کنار بزند، پنجره را نیمه باز می کند. دختر به درون اتاق قدم می گذارد و در همان حال که زن چراغ دیگری را روشن می کند و ملحفه ها را پس می زند، با علاقه به اطراف نگاه می کند. مرد جوان به دنبال دختر وارد اتاق می شود. او نیز به دور و بر نگاه می کند، ولی با حالتی از بی اعتمادی. مرد دیوارکوب دیگری را روشن می کند. زن چراغ حباب داری را که روی میز است روشن می کند.

ختر: و ورونیکا مرده! این چیزی یه که به من گفتین! همین امشب! در سال ۱۹۷۳! زن: (با نعره ای جان گداز) این چه طور می تونه همچین حرفی بزنه...؟ مرد: (دهانش را نزدیک گوش زن می برد و با لحنی آرامش بخش) اون این جور فکر میکنه ندرا. به این اعتقاد داره. یه چیزی ... مسیر ذهنی ش رو تغییر داده. من در مورد این وضعیت چیزهایی شنیده ام،. مال وقتی یه که مردم نتونن با واقعیت روبه رو شن.