کتاب مدال و مرخصی

Medal va Morakhasi
کد کتاب : 80750
شابک : 978-9645061867‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 71
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب مدال و مرخصی اثر هدایت الله بهبودی

تاکنون کتاب های زیادی در مورد خاطرات جنگ به چاپ رسیده است، اما کتاب مدال و مرخصی با تغییر زاویه دید، جنگ ایران و عراق را از آن سوی خاکریزهای دشمن به تصویر کشیده است. کتاب مدال و مرخصی بسیار کم حجم است اما خواندن خاطرات کوتاه یک اسیر عراقی که شاید به درخواست خودش نام او در کتاب برده نشده، مهر تاییدی است بر رشادت و از خودگذشتگی سربازان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس.
تغییر زاویه دید و مشاهده نبرد از دید طرفین، باعث پررنگ تر شدن جنبه های انسانی در ادبیات جنگ می شود. نمونه چنین نگرشی را قبلا در سینما و در دوگانه کلینت ایستوود به نام های «پرچم های پدران ما» و «نامه ای از ایوجیما» دیده بودیم. اما کتاب «مدال و مرخصی» هدایت الله بهبودی، پیامی فرا تر از این دارد و تنها در پی نشان دادن تشابهات انسانی میان سربازان دو سوی جبهه نیست. زیرا در این نبرد، یکی از طرفین نه تنها برای دفاع از وطن، بلکه برای حفظ آرمان خود می جنگد و طرف دیگر به حکم وظیفه در جنگ حاضر است. به همین دلیل، میل به نبرد و مقاومت در میان رزمنده ایرانی تا آنجاست که یک تنه در مقابل لشکری می ایستد و شاید کشف همین حقیقت است که باعث می شود سرباز عراقی، به میل خود تسلیم رزمندگان ایرانی شود.

کتاب مدال و مرخصی

هدایت الله بهبودی
هدایت‌الله بهبودی کلهری 29 اردیبهشت 1339 در تبریز به دنیا آمد و در سال 1343 همراه خانواده از تبریز راهی تهران شد. وی در سال 1371 در مقطع کارشناسی در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. با آغاز جنگ تحمیلی بهبودی در مقام خبرنگار به فعالیت پرداخت. پیش از آن در واحد امور خارجه‌ی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اشتغال داشت. او در سال 1362 خبرنگار روزنامه تهران تایمز شد و سه سال بعد (1365) به دفتر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی‌ رفت و مسئول صفحه‌ی «جبهه و جنگ&raqu...