کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه

The history of Iran in Qajar dynasty the era of Agha
عصر آقا محمد خان
کد کتاب : 81580
شابک : 978-6000202972
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه اثر غلامحسین زرگری نژاد

این کتاب جلد نخست از مجموعه چندجلدی تاریخ ایران عصر قاجار است که برای دانشجویان و علاقه مندان تاریخ ایران تا نهضت مشروطه نوشته شده است. کتاب حاضر با محوریت زندگی آقامحمدخان و پیشینه قوم قاجار، به بررسی شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران پس از صفویه و ناامنی حاصل از آن تا قدرت گیری و سلطنت اولین پادشاه قاجار پرداخته است.
نویسنده با بهره گیری از منابع دست اول و رسمی به جا مانده از عصر افشاری، زندیه و قاجاریه، به تحلیل وقایع تاریخی، علل و پیامدهای آن در حیات اجتماعی و سیاسی ایران در سطح داخلی و همچنین روابط بین المللی و نقش سایر کشورها از جمله روسیه، انگلستان و عثمانی بر گسترش آشفتگی سیاسی در این سرزمین پیش از آقامحمدخان پرداخته است. از مهم ترین شاخصه های این اثر، مقایسه متون منابع دست اول و نقد عقلانی و استدلالی وقایعی است که به اشتباه مورد پذیرش عموم در حال حاضر قرار گرفته و منجر به درک نادرستی از عملکرد بنیان گذار قاجاریه گشته است. مولف کوشیده است به شخصیت آقامحمدخان نگاهی بی طرفانه داشته باشد و در توضیح انگیزه تلاش های وی، فرض را بر حصول بر وحدت ارضی و فرمانروایی یکپارچه در ایران می گذارد.
همچنین نویسنده با تحلیل شرایط نامناسب حیات اجتماعی و اقتصادی عامه مردم در فاصله سقوط صفویه تا قدرت گیری آقامحمدخان که حاصل غارتگری خان ها و عدم وجود حکومت مرکزی بود، به بیان دلایل تاریخی وجود ویژگی های خاص رفتاری و گفتاری مردم ایران و تأثیرهای بلندمدت آن پرداخته و مخاطب را با جامعه شناسی تاریخی این مقطع آشنا می سازد.

کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه

غلامحسین زرگری نژاد
غلامحسین زرگری‌نژاد تاریخ‌نگار، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران است. او بیشتر در زمینهٔ تاریخ معاصر ایران و تاریخ اسلام فعالیت دارد.زرگری‌نژاد در سال ۱۳۲۹ در شهرستان بجنورد متولد شد. در سال ۱۳۵۲ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران راه یافت و تحصیلات خود را در رشتهٔ تاریخ در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. در سال ۱۳۷۲ درجهٔ دکترای تخصصی تاریخ را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و به مدت ۳ سال در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه به تدریس تاریخ...
دسته بندی های کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه