کتاب المختصر الاوسط فی المنطق

al-Muhtasat al-Awsat
کد کتاب : 81653
مترجم :
شابک : 978-6007009864
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 470
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب المختصر الاوسط فی المنطق اثر حسین بن عبدالله ابن سینا

المختصر الأوسط فی المنطق مفصّل‌ترین اثر مستقل منطقی ابن‌سیناست، هرچند که مفصّل‌ترین اثر منطقی ابن‌سینا نیست، زیرا منطق کتاب شفا از آن مفصّل‌تر است. در این کتاب مهم‌ترین ابواب منطق، یعنی بخشهای مدخل، مقولات، عبارت، قیاس و برهان آورده شده است و جز باب مقولات که در آن به‌اختصار آمده، ابواب دیگر به‌تفصیل مورد بحث قرار گرفته‌اند. از مقایسه این کتاب و منطق شفا مشخص می‌شود که المختصر چارچوب اوّلیه‌ای بوده است که منطق شفا بر مبنای آن بنا شده و مباحث آن در شفا بسط و گسترش یافته است، هرچند گاه برخی مباحث در آن به تفصیل بیشتری از منطق شفا آورده شده است. روشنی زبان در مقایسه با زبان منطق شفا، عنوان‌گذاری‌های تفصیلی در ابواب مختلف، طرح آراء خاص در برخی مسائل، ناظر بودن بر سخنان ارسطو در هر باب و مراعات حیثیت تعلیمی در آن از ویژگیهای این کتاب به‌شمار می‌آید.
المختصر الأوسط فی المنطق به‌عنوان سومین اثر از کلان‌طرح تحقیقاتی تصحیح انتقادی آثار ابن‌سینا منتشر شده‌ است. پیش از این اثر، کتابهای التعلیقات با مقدمه، تحقیق و تصحیح سیدحسین موسویان و المباحثات با مقدمه و تصحیح محسن بیدارفر در قالب مجموعه آثار ابن‌سینا منتشر شده بود.

کتاب المختصر الاوسط فی المنطق

حسین بن عبدالله ابن سینا
ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس (زادهٔ ۳۵۹ ه‍.ش در بخارا – درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، روان‌شناس، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده ک...
دسته بندی های کتاب المختصر الاوسط فی المنطق