کتاب اندیشه های نظامی گنجه ای

Nezami Ganjei Thoughts
کد کتاب : 8173
شابک : 9782000437161
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 444
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اندیشه های نظامی گنجه ای اثر بهروز ثروتیان

کتابیست در شرح اندیشه های شاعر جادو سخن نظامی گنجه ای که در قرن ششم هجری می زیسته و خود را آیینه غیب و دارای ذکر و دم مسیحایی می داند. نویسنده اثر شیوه ی شعری او را مورد بررسی قرار داده و آثار او را معرفی و تشریح کرده است.

کتاب اندیشه های نظامی گنجه ای

بهروز ثروتیان
بهروز ثروتیان در روز یکشنبه، ۱۱ مهرماه ۱۳۱۶، در میاندوآب متولد شد. در سال ۱۳۵۴ نیز دکتری ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت. ثروتیانتا زمان فوت به تصحیح غزلیات حافظ و کار بر روی تفسیر صفی‌علی‌شاه مشغول بود و آثار بسیارِ دیگری نیز برجای گذاشت.ثروتیان، باآن‌که پیش از این‌ها فعالیت خود را از محافل فرهنگی آغاز کرده بود، اما نخستین کتابش با عنوان بررسی فر در شاهنامهٔ فردوسی در ۱۳۵۰ منتشر شده بود و چاپ نخست آن را انتشارات مؤسسهٔ تاریخ و فرهنگ ایران در سال ۱۳۵۰ منتشر کرد. تحقی...
دسته بندی های کتاب اندیشه های نظامی گنجه ای
قسمت هایی از کتاب اندیشه های نظامی گنجه ای (لذت متن)
مخزن الاسرار، چهل مقاله است که بیست و یک مقاله ی آن خردنامه و در حکمت عملی نظم یافته است و بخش دوم کتاب را تشکیل می دهد و هر مقاله به حکایتی کوتاه ختم می شود که در هر حکایت، شاعر با نظری خاص، مطلبی عام را با رمز و اشاره بیان می کند، و نوزده مقاله نخستین کتاب نیز که بعد از بخش دوم سروده شده و در آغاز کتاب قرار گرفته است، موضوعات گوناگونی دارد از قبیل «توحید و مناجات» (سه مقاله)، «در نعت رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم» (پنج مقاله) ، «در مدح ملک فخرالدین بهرامشاه و خطاب زمین بوس و سبب نظم کتاب» (سه مقاله)، «در فضیلت سخن و مرتبت سخن پروری» (دومقاله)، «در شناخت دل و خلوت های شبانه و مشاهدات عارفانه» (شش مقاله).