کتاب ذهن فریبکار من

My Deceptive Mind
(140 سوگیری شناختی که ناخودآگاه دچار آنها می شویم)
کد کتاب : 81968
شابک : 978-6226712583
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب ذهن فریبکار من اثر حسین حسینی پناه

در خودفریبی، شخص به عملی اقدام می‌کند که باعث ایجاد باور و شناخت خطا برای او می‌شود. خودفریبی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که ما به طور ناخودآگاه تلاش می‌کنیم خودمان را متقاعد سازیم آنچه را که به آن باور یافته‌ایم یا تصمیمی که گرفته‌ایم، درست است؛ درحالی‌که این‌طور نیست. تفاوت دروغ گفتن با خودفریبی این است که هنگام دروغ گفتن، فرد نسبت به این که حقیقت را بیان نمی‌کند آگاه است، درحالی‌که هنگام خودفریبی فرد به طور ناخودآگاه خود را متقاعد می‌کند که این دروغ درواقع حقیقت است.
حسین حسینی پناه دانش‌آموخته رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی است. حسین حسینی‌پناه مدرک کارشناسی‌ارشد خود را هم در مدیریت کسب‌وکار دریافت کرده. با این سابقه اما کتابی تالیف کرده که در مدتی کوتاه به چاپ سوم رسیده. جالب اینجاست «ذهن فریبکار من»، کتابی بسیار محققانه و پر از مثال‌ها و نمونه‌های علمی و کارشناسی در حوزه روان‌شناسی است. حسینی‌پناه در این کتاب از 140 سوگیری یا خطای شناختی صحبت‌می‌کند؛ جایی که ما گمان می‌کنیم درست فکر می‌کنیم، اما دچار نوعی فریبکاری ذهن شده‌ایم. مثال‌های کتاب بسیار خواندنی هستند و هر مخاطبی را به فکر وامی‌دارند؛ از برگزاری جایزه ماشین بنز در آمریکا گرفته تا آزمون استروپ و نمونه‌های ساده و پیچیده دیگر.

کتاب ذهن فریبکار من

قسمت هایی از کتاب ذهن فریبکار من (لذت متن)
منظور از یکسان بودن خطای ادراک در همۀ افراد این است که همه به یک نحو مرتکب خطای ادراک می شوند. خطاهای ادراکی انواع مختلفی دارند، ازجمله خطاهای بینایی، خطاهای شنوایی، خطاهای حرکتی و خطاهای تخمین وزن؛ اما از آن جایی که بیش از هشتاد درصد از اطلاعات ورودی به دستگاه ادراکی انسان از طریق چشم یا همان حس بینایی صورت می گیرد، بخش عمدۀ خطاهای ادراکی نیز مربوط به خطاهای دیداری می شوند و اغلب اوقات وقتی صحبت از خطای ادراکی می شود، منظور خطای ادراکی دیداری است. در خطای ادراکی دیداری، اطلاعاتی که به وسیله چشم و مغز جمع آوری و پردازش شده، منجر به درک تصویری می شود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد. به سه خودرو که در تصویر صفحه بعد مشخص است، نگاه کنید. ممکن است از این که گفته شود این سه خودرو از نظر اندازه یکسان هستند، تعجب کنید. اما حقیقت دارد. این سه خودرو از هر لحاظ مشابه و دارای اندازه یکسانی هستند. اگر باورتان نمی شود، می توانید با خط کش آن را اندازه بگیرید. جالب است که حتی وقتی با خط کش از یکسان بودن اندازه خودروها مطمئن می شویم، باز هم هنگام مشاهدۀ تصویر، گمان می کنیم خودروی دورتر بزرگ تر از خودروی نزدیک تر است.